Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska Netflix krossa konkurrenterna

Publicerad: 16 September 2013, 08:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Netflix fördubblar satsningen på egenproduktioner. Men vill fortsatt inte avslöja antalet användare.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Netflixs framgångar ”House of Cards” och ”Orange is the new black” ligger i grund till satsningen på fler egenproducerade dramaserier. Tidigare har tio procent av den totala programbudgeten investerats i egenproducerade serier. Nu dubblas satsningen till 20 procent.

Netflixs innehållschef, Ted Sarandos menar att orginalserier är rätta vägen att gå och han har stora visioner för streamingföretagets framtid.

– På lång sikt finns det inget som säger att Netflix inte kommer vara en global produkt i alla världens länder, säger han till The Hollywood Reporter.

På frågan varför Netflix inte offentliggör siffror över antalet användare hänvisar Ted Sarandos till affärsmodellen.

– Det är inte viktigt, eftersom vi inte säljer annonser.

En annan orsak till hemlighetsmakeriet är risken att skrämma bort innehållsleverantörer.

– Om Netflixpubliken är större än innehållsleverantörens tittare, kan det börja spekuleras i att Netflix försöker konkurrera ut dem, förklarade han och slog fast:

– De är mina leverantörer, jag vill ha deras innehåll, sa Ted Sarandon.

Netflix är idag störst på svenska streamingmarknaden, samtidigt som de fortsätter växa. Under det andra kvartalet hade en andel på 8,1 procent – att jämföra med 7,6 procent det första kvartalet.

Läs även:

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.