"Så ska mediernas betalmodell se ut"

2010-04-22 13:42  

Det är bara en tidsfråga innan världens medier tar betalt på webben, säger IAB:s amerikanska ordförande Dave Moore. Nyckeln är att alla börjar samtidigt.

Dave Moore är grundare av numera WPP-ägda 24/7 Real Media och ordförande i branschföreningen IAB i USA.

– Annonspriserna för premiuminnehåll sjunker, till följd av att vi med dagens mätmöjligheter kan konstatera att omgivningen som en annons befinner sig i inte har samma betydelse som man tidigare har trott, sade Dave Moore till Dagensmedia.se när han gästade Stockholm i samband med IAB Sveriges konferens om digital marknadsföring i förra veckan.

­– En annons för Meryll Lynch i Fortune Magazine ger som bäst dubbelt så stort genomslag hos en mottagare som står i begrepp att investera på börsen, som samma annons på Myspace eller Facebook. Men Fortune tar tio gånger mer betalt. Det håller inte i längden, fortsätter han.

Med sjunkande annonsintäkter blir det ännu viktigare för mediehusen att hitta sätt att ta betalt för sitt innehåll.

Dave Moore förespråkar en standardmodell för samtliga mediesajter. Hans företag 24/7 håller på att ta fram en modell som kommer att presenteras för de största medieaktörerna, i USA och utanför, senare i vår.

– Vi tror på att använda en igenkännbar ikon som är sammankopplad med användarens kreditkort eller Paypal-konto. Den som är registrerad, klickar på ikonen för att komma till artikeln. Pengarna dras direkt, på samma sätt som en biltull, säger Dave Moore.

Det blir upp till varje medieaktör att bestämma hur mycket innehållet ska kosta, men Dave Moore tror att priserna utjämnas snabbt, eftersom alla kan se hur mycket konkurrenterna tar betalt.

– Nyckeln är dock att alla, eller i alla fall en kritisk massa av de största medieaktörerna, börjar ta betalt samtidigt. Om CNN tar betalt men inte Fox News, går alla över till Fox. Så vi tänker närma oss alla de största mediehusen med en väl genomtänkt plan för dem att ta ställning till, säger Dave Moore.

WPP blir majoritetsägare, men planen är att även ge de deltagande medierna en del av kakan.

Dave Moore förutspår att internet går om tv som världens största annonsmedium inom fem år, och att rörlig bild blir det dominerande annonsformatet på webben.

– Det gillar reklamarna, som då får vara lika kreativa som i tv, säger han.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt