Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Digitalt presenteras av:

Så ska King vinna tillbaka männen

Publicerad: 18 September 2013, 05:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:34

Bonnierkoncernens nystartade sajt Tjock.se har gått starkt framåt på Kia-index. Nu ska King försöka bromsa upp dem och komma igen.


Ämnen i artikeln:

KingBonnier TidskrifterCafé

King ligger dåligt till i Kia-index. När det kommer till att locka de köpstarka innerstadsmännen till sajten, blir de slagna på fingrarna både av Café och Tjock.se. Under veckan som gick, besöktes Tjock.se av strax under 57 000 unika webbläsare, Café av 42 000 och King av dryga 26 000.

Per Nilsson, chefredaktör på King uttalade sig kritiskt vid lanseringen av Tjock.se och kallade då sajten för schizofren.

– Jag har inte varit inne på sajten sedan dess, så jag har svårt att kommentera utvecklingen, säger han nu.

Under samtalet hittar Per Nilsson in på sajten:

– Detta är något som tilltalar min tioåriga son, säger han.

Roger Åberg, chefredaktör för Tjock.se, är nöjd med både sajten och trafiksiffror, som bortsett från några enstaka veckor har överträffat både King och Café.

– Höstens uppdrag är att få ännu mer fart på trafiken. Vi har nu, tack vare stabila siffror möjligheten att pröva oss fram.

Hur gör ni det?

– Tanken är att ha en väldigt bred mix, men att nischa ner oss i smala ämnen. Vi har exempelvis en skribent som enbart skriver om glasögonbågar.

Nu kommer Kings motdrag.

I en kortfilmsserie om sex avsnitt, gjord i samarbete med klädkedjan Brothers och filmaren Adam Falk, lanseras ”King Style Guide”.

– Detta är så mycket mer än webb-tv. Det är en helt annan upplevelse, säger Per Nilsson och fortsätter:

– Det är stil i rörligt format, säger han.

Detta är enligt Per Nilsson bara en del i deras kommande digitala storsatsning.  På frågan om konkurrensen mellan King, Café och Tjock är han tydlig:

– Skulle aldrig komma på tanken att jämföra oss med de två. Vi har inga pappabloggar.

Gustav Thunander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.