Digitalt presenteras av:

Så ska Kia-index hantera avhoppen

Peter Mackhé.

Allt fler aktörer väljer att lämna Sveriges Annonsörers Kia-index – senast i raden Metro. "Det gynnar inte någon", säger Peter Mackhé, chef för Kia-index.

Kia-index drivs av Sveriges Annonsörer och beskrivs som den officiella mätvalutan för svenska webbplatser.

Frågan är hur länge till man kommer att kunna kalla det. Först lämnade nämligen Schibsted med flaggskepp som Aftonbladet mätningen, sedan var det Bonnier News tur med titlar som Expressen, DN och Dagens industri – och nu i dagarna meddelade Metro att även dem lämnar Kia för att istället mäta sin trafik i Ocast.

Peter Mackhé, chef på Kia-index, säger att han inte vill spekulera i varför enskilda aktörer väljer att lämna Kia-index.

 – Det vi kan konstatera är att det bidrar till mindre transparens i vår bransch vilket inte gynnar någon, säger han till Dagens Media.

Vad betyder det för er att Metro väljer att hoppa av?

– Det innebär på kort sikt att branschen, byråer och annonsörer får sämre överblick över hur besökstrafiken ser ut. På lång sikt att prissättning såväl som uppföljning kan komma att bli skev då annonsörer inte får säkerställd och validerad data utan man tvingas lita på icke granskad data och att det man får är korrekt.

Enligt Peter Mackhé kommer medieanalytiker på samma sätt att få svårare att göra korrekta analyser, när det finns mindre data för analysarbetet.

Trots de stora aktörernas avhopp är Peter Mackhé positiv inför framtiden. Under 2018 kommer företaget ta fram ett index över hur stor publik man har på sociala medier, där man mäter folks interaktion i hur många gilla, delningar och kommentarer man får.

– Vi har precis lanserat Poddindex som bara på en dag har fått ett otroligt stort genomslag och vi får svara på frågor från svenska poddister om hur vi mäter räckvidden. Vi har ett starkt expertteam som skall staka vägen framåt med det som de anser vara viktiga att mäta och presentera i framtiden, säger han och fortsätter:

– Gemensamt med alla förbättringar är att vi sätter nyttan för annonsörerna i första hand och hjälper medierna att visa korrekta siffror. Det som annonsörerna tycker är bra, är också bra för medierna.

Men det kan inte bli så att ni får lägga ner Kia-index ifall fler hoppar av?

– Vi har fortfarande väldigt många sajter som förstår vikten av transparens genom att redovisa sina siffror och Kia-index är en väl etablerad plattform som utökas med fler tjänster nästa år för att hjälpa annonsörer och medier. Vi ser hoppfullt på framtiden.

Alex Hartelius

Publicerad 2017-11-17 09.16Uppdaterad 2017-11-17 09.33

Dela artikeln: