Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska Google tjäna pengar på röststyrning

Publicerad: 29 April 2019, 11:53

Med mer än en miljard användare av sina röstprodukter, finns det goda incitament för Google att generera annonsintäkter via dessa.

Fler än en miljard enheter är kopplade till Googles röststyrningsprodukter. Google testar nu olika sätt för att kunna dra in annonsintäkter genom de nya produkterna.


Ämnen i artikeln:

Google

Google trevar sig fram i sina försök att skapa annonsintäkter via produkterna Google Assistant och Google Home, skriver Search Engine Land. Tidningen beskriver Googles inkomstmodell kring de röststyrda produkterna som mångfacetterad. 

I februari började Google testa att ha annonser i Google Assistants sökresultat på telefonen – och i april fick ägare till Google Home i Nordamerika, Västeuropa, Japan och Australien tillgång till gratisversionen av Youtube Music, som är annonsstödd. 

För två år sedan meddelade Google att de skulle försöka tjäna pengar på Google Home och Google Assistant genom avgifter kopplade till transaktioner. Google pay beskrivs som ett sätt för Google att nå inkomster genom Google Assistant och Google Home-transaktioner. 

Google gör också utskick som besvarar frågor om lokala tjänsteleverantörer. I dagsläget finns det inga annonser på dessa utskick. Tidningen menar emellertid att dessa är en möjlighet för Google att dra in annonsintäkter genom sponsring. 

Tidningen rapporterar att det globalt är mer än en miljard enheter kopplade till Google Assistant och menar att det då finns goda incitament för Google att generera annonsintäkter genom dessa.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.