Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så ska Google förhindra desinformation inför EU-valet

En ny rad verktyg från Google ska förhindra politisk desinformation inför EU-valet i maj nästa år.


Publicerad 2018-11-23 13:54

Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:

Google har lanserat en uppsättning verktyg på den europeiska marknaden för att säkerställa transparens och förhindra desinformation inför EU-valet den 26 maj 2019. Det skriver The Guardian

De nya verktygen kommer delvis som en reaktion på den ryska desinformationskampanj som pågick under det amerikanska presidentvalet 2016, då det konstaterats att ryska operatörer via både Google och Facebook kunde köpa politiska annonser riktade mot amerikanska väljare. 

För att bekämpa så kallade "dark ads" kommer Google kräva att annonser som nämner ett politiskt parti inkluderar en upplysning som förtydligar för väljarna vem som betalat för annonsen. 

Dessutom kommer Google jobba för att verifiera de aktörer som ligger bakom annonser som berör EU-valet, samt ta fram ett EU-specifikt "bibliotek" av valannonser där väljare kan få mer inforamtion om vilka som ligger bakom dessa och hur mycket pengar de politiska annonsörerna spenderar på reklam. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.