Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska företag använda mikrobloggar

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Företag som inte ger sig ut bland mikrobloggarna riskerar att få sitt varumärke kapat.


Intresset för mikrobloggar fortsätter att växa. Nystartade svenska Bloggy.se får ungefär 1.000 nya medlemmar varje vecka och har nu 5.000 användare.

- Tanken från början var en tjänst för privatpersoner men fler och fler företag hittar nu hit, säger Jonas Lejon, skaparen av tjänsten.

Han pekar ut fyra steg för att göra mikrobloggandet, på till exempel Bloggy, Twitter eller Jaiku, till en del av företagens marknadsföring.

- Först och främst måste alla företag se till att de registrerar sina företagsnamn som användarnamn på de tjänster som finns, annars finns risken att någon annan kapar ditt varumärke.

Nästa steg är att börja lyssna av vad som sägs om varumärket på mikrobloggar på samma sätt som företagen bör analysera deras närvaro i bloggar och sökmotorer.

Sedan är det dags att börja kommunicera genom att skicka ut nyheter och information och att koppla ihop sin mikroblogg med vanliga bloggflöden. Sista steget är att göra mikrobloggen till tvåvägskommunikation och aktivt besvara frågor och funderingar om företaget.

- Lyckas företag bra med sin mikroblogg blir det en naturlig förlängning av kundtjänsten, säger Jonas Lejon.

Han får medhåll av Fredrik Pallin, vd på pr-byrån Mahir. Han ser det som självklart att alla hans anställda ska vara tvåspråkiga, att både förstå traditionella medier och sociala medier som mikrobloggar.

- Intresset för mikrobloggar ökar givetvis. Ofta är kunderna förvånade över vilken snabb feedback man kan få från konsumenterna.

Enligt honom kan mikrobloggen vara både en kanal till konsumenterna men också till journalister och andra som är nyckelpersoner för varje enskilt företag.

- Beroende på företag blir olika personer viktiga. Man ska inte heller glömma bort att mikrobloggar är ett bra verktyg för intern kommunikation, säger Fredrik Pallin.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.