Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska Facebook tävla om tv-annonsörernas pengar

Publicerad: 26 Augusti 2013, 11:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Efter sponsrade inlägg är Facebook redo att ta nästa steg i kampen om annonsörerna. Planen är att lansera rörlig reklam i tv-format.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Enligt källor till amerikanska sajten Bloomberg planerar Facebook att erbjuda annonsörer att visa rörlig reklam "i tv-format" på sin sajt. Spottarna kommer inledningsvis att säljas på dagsbasis och kommer att visas upp till tre gånger om dagen. För att sända en 15-sekundersspot kommer annonsörerna, enligt sajten att få betala mellan en och två och en halv miljoner dollar om dagen.

– Exakt hur det kommer att se ut eller när det kommer att ske vet vi inte i dagsläget, säger Jan Fredriksson, pr-konsult på Northern Link som är Facebooks pr-byrå i Sverige.

Facebook har i dag över en miljard användare, varav 61 procent använder det dagligen. I Sverige är antalet användare strax under fem miljoner, varav 3,8 använder nätverket varje dag, enligt siffror från Facebook själva.

Om planen blir verklighet kommer Facebook att utmana tv-nätverkens monopolställning vad gäller rörlig reklam, speciellt med tanke på att en stor del av trafiken sker under den tid som traditionellt betraktas som bästa sändningstid för tv-kanalerna.

– Facebook ligger knappast på latsidan och arbetar ständigt med feedback från användare och annonsörer, säger Jan Fredriksson.

Enligt Bloombergs kommer reklamen att riktas till användare baserat på ålder och kön. Att man väljer att förlita sig på färre kategorier än vanligt beror på att Facebook förstärker efterlikna annonsförsäljningen för tv och på så sätt göra processen mer bekväm för beslutsfattare inom tv-branschen.

Om svenska tv-kanaler behöver känna sig hotade återstår att se.

– Innan man implementerar en lösning brukar Facebook testa den på en mindre grupp användare, säger Jan Fredriksson.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.