Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska Facebook sätta stopp för hatinläggen

Publicerad: 4 Maj 2017, 06:46
Uppdaterad: 4 Maj 2017, 09:53

Efter kritiken sätter Facebook in mer resurser för att sätta stopp för kriminellt material. Samtidigt meddelar techjätten av vinsten ökade med hela 76 procent under det första kvartalet.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook anställer 3000 personer som ska granska videoklipp och inlägg i nyhetsflödet. Det är en direkt respons till kritiken om att techjätten inte varit tillräckligt snabb på att reagera och ta bort mordfilmer som publicerats i nyhetsflödet, skriver The New York Times.

I nuläget arbetar redan 4500 personer med att granska innehållet på plattformen.

Som Dagens Media redan berättat om arbetar man även med att ta fram verktyg som ska göra det lättare för användare att anmäla innehåll.

David Fischer, chef över Facebooks annonsaffär, säger i en intervju att upptäckten och borttagningen av hatinlägg och innehåll som uppmuntrar till våld eller terrorism ligger högt upp på bolagets prioritetslista. Att Facebook kommer anställa 3000 till personer för att granska material är ett ytterligare steg i ett redan pågående arbete.

I samband med att Facebook meddelade att man kommer utöka sina satsningar på granskning så meddelade även bolaget att omsättningen för det första kvartalet ökade med hela 49 procent. Försäljningen landade på drygt 70 miljarder svenska kronor.

Vinsten uppgick till 3,06 miljarder dollar, vilket innebär en ökning med 76 procent jämfört med samma period föregående år.

De mobila annonsintäkterna redogör nu för 85 procent av de totala intäkterna.

Facebook meddelade även att man nu har 1,94 miljarder aktiva användare i månaden. Siffran för samma period året innan låg på 1,86 miljarder.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.