Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska Facebook göra annonser transparenta inför EU-valet

Publicerad: 29 Mars 2019, 12:42

Facebook rullar ut nya verktyg i både Sverige och Europa för att förhindra utländsk påverkan i det kommande EU-valet.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Inför EU-valet i maj rullar Facebook ut nya verktyg. Vertygen ska förhindra utländsk inblandning i samband med annonsering på plattformen och öka transparensen kring alla former av politisk och syftesdriven annonsering. 

Frågan om utländska aktörers inblandning i politiska val väcktes som bekant första gången efter det amerikanska valet 2016 då det visade sig att ryska aktörer försökt att påverka valet. 

Verktyget rullas ut i Sverige och i övriga europeiska länder och från och med nu kommer använder som inte är verifierade stoppas från att annonsera om valet. 

Alla politiska annonser kommer också märkas så att Facebook-användare kan se vem det är som har betalat för annonsen. Alla annonser som har klassats som politiska kommer dessutom sparas i ett annonsbibliotek i sju år. 

Även Google har meddelat att man kommer vidta åtgärder för att förhindra desinformation och öka transparensen innan valet, vilket Dagens Media har rapporterat om tidigare. 

Precis som Facebook kommer Google också redovisa vem det är som har betalat för en annons. Dessutom kommer de skapa ett bibliotek av annonser kopplade till EU-valet så att man kommer kunna se hur mycket pengar de politiska annonsörerna spenderar på reklam. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.