Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så ska cookielagen tolkas

Publicerad: 4 Juli 2011, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Branschorganisationen IAB publicerar idag rekommendationer för hur medieföretag bör hantera cookies.


Ämnen i artikeln:

IAB

Fredag 1 juli trädde den nya cookielagen i kraft. Cookielagen har väckt mycket vrede, framför allt hos branschorganisationen IAB – som försökt stoppa den.

– Det här handlar om stora kostnader för sajterna och som användare blir du störd hela tiden. Det påverkar också svenskt näringsliv eftersom det begränsar hur de kan marknadsföra sig, sade Charlotte Thür, vd på internetbranschorganisationen IAB, tidigare till dagensmedia.se.

Idag publicerar därför IAB rekommendationer om hur cookies ska användas. Exempelvis bör sajterna skylta på framträdande plats med att de använder cookies. Samtycke lämnar användaren genom att acceptera cookies via webbläsarens inställningar.

Nedan följer en lathund till rekommendationerna från Henrik Nilsson, projektledare på IAB. Läs dem i sin helhet i dokumentet här till höger.

Fråga: Varför har ni tagit fram en Rekommendation om användning av cookies?

Svar: Efter en lagändring den 1 juli 2011 finns en osäkerhet bland många om vad som gäller vid användning av cookies.

Fråga: Vad är problemet?

Svar: Sedan den 1 juli 2011 har de juridiska kraven för att använda cookies utökats. Nu får cookies och annan teknik som lagrar eller hämtar uppgifter från användares terminalutrustning bara användas med användarens samtycke.

Fråga: Vad är cookies?

Svar: En cookie är en textfil som vid uppkoppling mot en webbplats sparas på och vid senare besök, hämtas från, besökarens dator eller datorliknande enheter t.ex. mobiltelefoner. Det är mycket vanligt att webbplatser använder cookies eftersom de ofta används till grundläggande funktioner.

Fråga: Hur ska en webbplats nu göra som vill använda cookies?

Svar: Webbplatsen ska skylta på framträdande plats att den använder cookies. Man ska flagga upp ungefär att ”Här används cookies!” så budskapet tydligt framgår. Skyltningen kan vara med text eller bild, t ex i form av en ikon.

Skyltningen ska vara klickbar och leda till fördjupad information. Informationen ska innehålla:

Grundläggande orientering om vad cookies är och hur de tekniskt fungerar

Uppgift om de specifika cookies som används och om ändamålet med användningen av dem.

Tydlig anvisning om hur användaren gör att neka eller återkalla samtycke till användning av cookies, vanligen genom att ändra webbläsarinställning och att ta bort icke önskad cookie.

Uppgift om tredjepartscookies används på webbplatsen

Uppgift om kontaktperson som kan lämna mer information om cookieanvändningen

Fråga: Hur lämnar användaren sitt samtycke? Svar: Samtycket lämnas genom att användarens webbläsare är inställd på att acceptera cookies. Där webbplatsen informerar om sin cookieanvändning i enlighet med kraven i Rekommendationen så lämnar användarens sitt samtycke genom att fortsätta att använda webbplatsen.

Fråga: Vad händer när webbläsaren är inställd på att inte ta emot cookies?

Svar: Då sätter webbplatsen inte några ”vanliga” cookies. Den som vill sätta sådana typer av cookies som inte styrs av webbläsarinställningar bör inhämta samtycke på annat sätt.

Fråga: Slipper man reklam om man ställer in webbläsaren på att inte använda cookies?

Svar: Nej, webbplatsen visar samma mängd reklam. Däremot kan reklamen bli mindre relevant för användaren.

Fråga: Vad händer om en webbplats inte följer Rekommendationen?

Svar: Det finns ingen direkt påföljd mot den som inte följer Rekommendationen. Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) granskar och prövar efter anmälan om viss användning av cookies för marknadsföringsändamål är förenlig med Rekommendationen.

Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot regeln om cookies i lagen om elektronisk kommunikation kan dömas till böter. I ringa fall skall enligt lagen inte dömas till ansvar.

Post- och telestyrelsen utövar tillsyn över lagen om elektronisk kommunikation.

Fråga: Vilka står bakom Rekommendationen om cookieanvändning?

Svar: Rekommendationen har tagits fram i samarbete mellan följande organisationer och företag: 

IAB Sverige, Näringslivets Delegation för Marknadsrätt, Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikationsbyråer, Sveriges Mediebyråer och Tidningsutgivarna.

Adform, Eniro, Google, Microsoft, Specific Media, TradeDoubler och Vendemore.

Fråga: Har Rekommendationen godkänts av myndigheterna?

Svar: Nej, även om samtal har förts med olika berörda myndigheter så har de inte sett utkastet innan det var färdigt for konsultationer.

Fråga: Är Rekommendationen färdigskriven eller kan man påverka innehållet i den?

Svar: Rekommendationen publiceras den 4 juli för synpunkter. Innehållet kan komma att förändras beroende på den feedback som inkommer. Den slutliga versionen av Rekommendationen beräknas bli antagen under 3Q 2011.

Fråga: Hur gör man för att lämna feedback på innehållet?

Svar: Skicka synpunkter till [cookies [at] iabsverige.se]. Vi behöver dina synpunkter snarast för att kunna analysera dem. Synpunkter som inkommer efter den 17 juli 2011 riskerar att inte bli beaktade när den slutliga Rekommendationstexten antas.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.