Digitalt
Så ska Camilla Bergmans mediehus nischa sig
Publicerad: 22 maj 2023, 13:25
Foto: Daniel Ivarsson
Nu avslöjar Camilla Bergman detaljer som namn och nisch på det nystartade mediehuset som just nu är ute på rekryteringsräd.
I februari rapporterade Dagens Media att Breakits tidigare vd Camilla Bergman planerade att dra i gång ett eget mediehus som riktar sig till B2B. Då var dock varken namn, inriktning eller medfinansiärer hela klara.
Men sedan dess har bland annat medieveteranen Lars Dahmén klivit in som medgrundare och ordförande, och nu avslöjar Camilla Bergman flera nya detaljer om satsningen.
Den nya nyhetstjänsten ska gå under namnet ”Impact Loop” och dess bevakning ska täcka nya tech- och teknikbolag vilka är verksamma inom bland annat klimat- och energi samt social hållbarhet.
– Det startas nya bolag och sker nya innovationer inom vad som kallas ’impact’ hela tiden, men vi tycker att det saknas en nyhetskanal som helhjärtat fokuserar på de här nya spelarna, som ofta har andra utmaningar än den traditionella industrisektorn, säger grundaren och vd:n Camilla Bergman i ett pressmeddelande.
Enligt pressutskicket vänder sig Impact Loop till allt från ”den lilla klimat-startupen till det växande SaaS-bolaget eller det nya energiföretaget med världen som sin marknad”.
– Det här är företag som på allvar verkar för att göra världen bättre. Om vi då kan göra att ledarna och entreprenörerna i denna bransch känner sig ännu mer ’i loopen’, får mer kapital, lär av varandra men också såklart också granskas kritiskt så har vi lyckats, kommenterar Camilla Bergman.
Redaktionen kommer att utgöras av fyra personer vilka det pågår rekrytering av i skrivande stund. Utöver det kommer Impact Loop att ta in material från frilansare.
Camilla Bergman har tidigare sagt att mediehusets finansiering ska bygga på läsarintäkter – det för att undvika splittring. Men inledningsvis kommer tjänsten att vara gratis för att på så sätt locka in prenumeranter.