Digitalt presenteras av:

Så ska annonsmiljöerna förbättras

Förbättrade annonsmiljöer är ett av sätten för branschen att möta hotet mot adblockers. Nu lanserar IAB nya riktlinjer för hur annonsmiljöerna ska se ut.

Det är IAB:s initiativ ”Annonsvänligt Sverige” som lanserar en rad riktlinjer kring hur annonsmiljön på svenska sajter kan förbättras. Förslaget går nu ut på remiss till medlemmarna och från och med 31 augusti 2016 räknar IAB med att kunna börja dela ut så kallade ”godkännande-sigill” till företag som tillämpar riktlinjerna.

Syftet med riktlinjerna och initiativet ”Annonsvänligt Sverige” är att bland annat minska laddtiderna, att minska den digitala reklamtröttheten, att skapa kontroll gentemot användarna och att använda riktlinjerna som ett verktyg för att driva branschen framåt.

”Mediabranschen har de senaste åren upplevt en rad tekniska och kommersiella framsteg vilket har lett till att säljare och köpare inom media parallellt utvecklat nya annonsformat, metriker, mät- och effektiviseringsmetoder för att möta branschens framsteg och förväntan. Detta har lett till mindre samsyn, mindre kontroll och mindre fokus på användaren. De senaste årens kraftiga utveckling av adblockeranvändande är en tydlig fingervisning på att branschen behöver ett starkare fokus på användarvänlighet”, skriver Annonsvänligt Sverige i remissutskicket.

Kolla in riktlinjerna i helhet i dokumentet nedan.

Riktlinjerna i korthet

Display

Användarna ska ges möjlighet att stänga av funktionen för beteendebaserad reklam. Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines. Exkludering av störande annonsformat. Stängknapp på stora annonsformat. Fasa ut flash-baserat annonsmaterial. Etablera anmälningsfunktion av störande annonser. Länkar för information till konsument.

 

Video

Överenskommelse om maxvikt och annonsanrop i enlighet med IAB Creative Guidelines. Användaren ska initiera start av video – därmed tar man avstånd från autostarter. Maxlängd för videoannonser. Maxfrekvens för videoannonser. Stöd för teknisk standard – VAST 4.0. Stöd för filmkoder. Etablera anmälningsfunktion av störande annonser. Länkar för information till konsument.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2016-06-09 06.07Uppdaterad 2016-06-09 06.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: