Så ser Viaplay och C More på konkurrensen från Amazon

2016-12-15 13:44  
Robert Kviby, vice vd och ansvarig för C Mores streamingtjänst, och Jonas Karlén, vd på Viaplay, ger sin syn på att Amazons videostreamingtjänst kommer till Sverige.

Amazons videostreamingtjänst har kommit till Sverige. För Dagens Media berättar C Mores Robert Kviby och Viaplays Jonas Karlén om hur de ser på konkurrensen.

Uppdaterad: Sedan artikeln sköt Amazon upp sitt intåg på den svenska marknaden.

För snart en månad sedan meddelade Amazon att de lanserar sin videostreamingtjänst "Prime video" i Sverige – och i 200 andra länder.

Under onsdagen rullades tjänsten ut i Sverige som erbjuder filmer och tv-serier för trettio kronor under det första halvåret och sedan för sextio kronor per månad.

C More och Viaplay är två aktörer på den svenska marknaden som erbjuder filmer och tv-serier via videostreamingtjänster, på liknande sätt som Amazon.

Men Robert Kviby, vice vd och ansvarig för C Mores streamingtjänst, menar att Amazons intåg på den svenska marknaden inte påverkar C Mores strategi särskilt mycket.

– Vår strategi bygger inte på vad andra gör eller inte gör, så den strategi vi lagt fortsätter vi att följa och i den finns också diskonterat konkurrens om användarnas tid och pengar, exempelvis som den från Amazon, och så klart även konkurrens om innehåll, säger Robert Kviby till Dagens Media och fortsätter:

– I slutändan är det värdet vi kan leverera till användaren som avgör om vi kommer lyckas eller inte, och vår besatthet ligger i att fortsätta växa det. Vi tror det ligger ett stort värde i lokalt fokus i paketering, tilltal och innehåll. Därmed kommer vårt erbjudande till marknaden säkerligen skilja sig en hel del från Amazons.

Dessutom skiljer sig Amazon från andra streamingaktörer i Sverige, menar han.

– De kommer med ett bundlat erbjudande, både med böcker, musik, film och serier, och med en hårdvara. Det skall bli spännande att se om de kan driva och utveckla streamingmarknaden med det erbjudandet.

Viaplays vd Jonas Karléns förhållningssätt till lanseringen av Amazons videotjänst på den svenska marknaden liknar Robert Kvibys.

– Vi fokuserar på det vi själva gör och Viaplay har en superstark position i Norden med ett unikt erbjudande i och med att vi erbjuder både live-sport, film, serier och barninnehåll. Vi har avtal med Amazon sedan innan kring innehåll och det är fortsatt oförändrat. Vi är de enda i Norden som sänder Amazons "Mozart in the jungle" och "Transparent", direkt efter US-lanseringen och ett år framåt och det avtalet fortlöper, säger Jonas Karlén till Dagens Media och fortsätter:

– Vi satsar även jättehårt på eget originalinnehåll, med titlar såsom "Swedish Dicks", "Det stora experimentet" och vår julkalender för barn och det kommer vi fortsätta med.

Ska jag tolka dina svar som att du inte är särskilt oroad över konkurrensen från Amazon?

– Det kommer alltid vara konkurrens om streamingkunder och det gäller alltid att leverera otroligt bra användarupplevelser, bra innehåll och teknik, avslutar han.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt