Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Så ser arbetstagarna på sociala medier

Publicerad: 17 september 2012, 04:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

En av tre anställda anser att sociala medier påverkar arbetsprestationen negativt. Samtidigt är acceptansen för sociala medier på jobbet högre hos yngre.


EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Rekryteringsföretaget Kelly Services genomför årligen den världsomspännande undersökningen Kelly Global Workforce Index. I årets undersökning framkommer att en av tre anställda anser att det är acceptabelt att använda sociala medier på jobbet.

Acceptansen för användandet av sociala medier på jobbet tycks dock vara en generationsfråga. Den svenska delen av undersökningen visar att 45 procent av de svarande i åldern 19-30 år anser att det är acceptabelt att använda sociala medier för personligt syfte på jobbet. Motsvarande siffra för åldern 31-48 år är 36 procent och för 49-66 år 24 procent.

– Många anställda har lätt för att se fördelarna med sociala medier, medans arbetsgivare och chefer brottas med komplexa frågor som integritet, övervakning, och hur man på bästa sätt skyddar känslig information, säger Louise Kjellberg, national sales- och key account manager hos Kelly Services i ett pressmeddelande.

Den svenska delen av undersökningen visar även att mer än en femtedel av de svarande inte tycker att det är problematiskt att dela med sig av personliga åsikter gällande sin arbetsplats via sociala medier.

Samtidigt svarar 24 procent av de tillfrågade i den svenska delen av studien att de hellre söker jobb via sociala medier än via traditionella kanaler.

Över en tredjedel av de svarande anser dock att sociala medier har en negativ påverkan på produktiviteten på arbetsplatsen och nästan 40 procent anser att det kan skapa problem att blanda sina privata och sina professionella kontakter i sociala medier.

Cirka 170 000 respondenter från 30 länder har deltagit i undersökningen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev