Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Så räknar United Screens

Publicerad: 5 Februari 2014, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:49

United Screens ifrågasätts för uppgiften att deras nätverk närmar sig 50 miljoner visningar i månaden.


Ämnen i artikeln:

United Screens

Dagens Media berättade nyligen att det omskrivna bolaget United Screens, som driver kanalnätverk på Youtube, närmar sig 50 miljoner visningar i månaden. Dagens Media har varit i kontakt med flera personer som ifrågasätter de uppgifterna.

Vid sammanräkningar av United Screens kanalers visningar, utifrån siffror som till exempel Social Blade som räknar Youtube-visningar, kommer man inte i närheten av 50 miljoner visningar per månad. Men den typen av ihopräkningar ger inte rätt bild av hur många visningar en kanal har, enligt Malte Andreasson, en av United Screens grundare.

– Det som gör att såna här diskussioner blir så röriga är för att det inte finns något universalt mätsystem. Så för att få fullständig information måste man ha tillgång till de konton det handlar om. Det är svårt att räkna på det här, och den största anledningen är att det man får fram, till exempel genom Social Blade, bara är tittandet på en viss adress, säger han.

Om en film sprids och hamnar i andra kanaler i andra sammanhang så måste även den tittningen adderas för en korrekt summa. En framgångsrik film kan spridas till ett stort antal kanaler, och det handlar därmed om många separata visningar som måste adderas ihop. Har man inte tillgång till det konto som äger filmen, så är det därmed mycket svårt att räkna ihop den verkliga tittningen, enligt Malte Andreasson.

Som exempel tar han ett klipp med "Tumba Ping Pong Show", som varit en stor viral succé och ingår i United Screens nätverk. På moderkanalen har det aktuella klippet 3,5 miljoner visningar. Klippet finns även på en rysk kanal, utan koppling till Tumba-gänget eller United Screens. Men de "ryska" visningar som klippet drar in hamnar hos det svenska bolaget och deras kund.

För rätt antal visningar måste man gå in i en programvara för digital rättighetshantering och där se hur många kopior som skapats, säger vd Stina Honkamaa Bergfors.

– Vi använder en video-id-programvara och kan helt enkelt claima alla de rättigheter som tillhör våra partners. Så om en kanal i till exempel Ryssland, England, eller nån annan i Sverige kopierar ett klipp så tillfaller det tittandet vår partner, säger hon.

 

Läs hela texten i nya numret av Dagens Media, nummer 2, 2014. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

 

LÄS OCKSÅ: Stina Honkamaa Bergfors: "Vi har snart 50 miljoner visningar i månaden"

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

United Screens

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev