Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så påverkas du av Facebooks uppdatering av policies

Publicerad: 27 November 2014, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

KRÖNIKA. Facebooks senaste uppdatering innebär stora möjligheter för annonsörerna. Det skriver Isobars byråchef Nils Andersson Wimby.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Här i veckan kom det en notification på Facebook: Nya villkor och policies för användande och för hur Facebook hanterar data. Alla som använder Facebook efter 1/1 2015 kommer automatiskt att ha accepterat de nya reglerna.

Vad är då innebörden av reglerna, och vad blir konsekvenserna för användare och företag? Här är mina tolkningar och funderingar

Integritet

Facebook kommer införa ännu fler och tydligare kontrollpunkter så att användare tvingas tänka efter med vem de delar olika uppdateringar, och vad som blir synligt. Vill du verkligen att alla skall kunna se den här posten, eller bara dina vänner? Kommer alla kunna se att jag likeat det här varumärket? Syns det när jag tar bort en vän på Facebook?

 

Vad händer nära mig?

I och med uppdateringen kommer Facebook jobba mer med positionering och närhet. På vissa marknader finns funktionen ”Vänner Nära Mig” – den lär nog tas ut på fler ställen. Dessutom kommer incheckningar och likes av saker i min närhet bli mer synliga.

Detta kan naturligtvis skapa mer relevant innehåll, och vara mycket intressant för annonsörer. Syns det för alla i närheten när folk checkar in på mitt café blir det alltmer intressant för mig att driva incheckningar. Detta kan också ses som en rörelse in på ”tips och incheckningar”-positionen där Foursquare historiskt varit starka.

 

Förenkla köp direkt i Facebook

Detta är ju en riktigt stor grej för annonsörer, som nämns bara i förbifarten. Tidigare har det på vissa marknader funnits en Köp-knapp direkt i Facebook – detta ser nu ut att framöver bli tillgängligt överallt. Knappen kommer innebära en möjlighet till köp utan att lämna Facebook – din hemadress har Facebook antagligen redan, och genom att koppla en betalningslösning till ditt konto blir processen väldigt enkel.

Det är naturligtvis extremt intressant för företag att få en fortsättning på det engagemang man skapar genom sitt content och sina annonsköp, direkt till konvertering. Kan man posta inspirerande filmer, bilder och historier om sitt varumärke, och sedan låta folk köpa produkten i inlägget med bara ett klick utan att lämna Facebook blir synergin mycket stark. Antagligen kommer man då också kunna se vilka användare som genomfört köp, och använda de insikterna till att skapa mer effektiv riktad marknadsföring framåt.

 

Kopplingen till din telefon

Mer info om hur Facebook påverkar batteriåtgång och data-bandbredd skall bli tillgänglig. En konsekvens av att allt mer av trafiken till Facebook nu är mobil. Här finns en intressant faktor i Facebook som vidoeleverantör, där videoklipp autostartas i mobilen vilket potentiellt drar ganska mycket datavolym på ditt mobilabonnemang.

 

Familjen av Facebook-appar

Facebook äger ju ett antal appar och företag, mest känt är väl kanske ägandet av Instagram och WhatsApp. Medan man talar om fortsatt arbete med integritet för konsumenter, öppnar man också för att man kommer koppla ihop de olika apparnas ekosystem. Kanske kommer ditt Facebook-flöde påverkas av vad du likear på Instagram? Kanske kommer du få förslag att följa samma företag på Instagram som du likeat på Facebook? Kanske kommer du börja få annonsering i WhatsApp baserat på ditt beteende i de andra apparna. Det finns stora möjligheter, vilket inte minst antytts i och med Facebook nyhet om annonsplattformen Atlas man via den kan följa användare mellan olika appar.

 

Välja bort annonser

Vill man inte se en viss typ av annonser kan man välja bort dem. Dessa val skall nu bli enklare, om du gör ett val på din dator kommer det också direkt få genomslag på din mobil och tablet. Att konsumenter får enklare att välja bort oänskade annonser skapar förutsättningar för att de annonsörer som är kvar bli mer relevanta och får bättre genomslag.

 

Sammantaget kan man säga att det är mycket nya spännande saker i denna uppdatering. För konsumenten finns vissa nya integritetsmöjligheter och mer information tillgänglig, men de stora nya grejerna är nog för företag. Via geostyrning kan man nå konsumenter än mer relevant och genom Facebooks ekosystem av appar (Instagram WhatsApp mm) kommer antagligen snart finnas möjlighet till än mer träffsäkerhet och också större räckvidd. Köp-knappen är nog det största av allt, något som kan ha genomgående påverkan på hur vi länkar samman branding, förtjänade media och faktisk konvertering.

Nils Andersson Wimby, byråchef Isobar

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.