Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så påverkar gmails nya flikar annonsörerna

Publicerad: 31 juli 2013, 12:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Nyligen lanserades gmail sin version där reklam hamnar under en separat flik. Enligt undersökningar kan förändringen innebära nackdelar för annonsörerna.


Ämnen i artikeln:

Lets deal

I maj rullade gmail i USA ut sin nya version i vilken mejlen sorteras in under upp till fem olika flikar. Bland annat hamnar uppdateringar från sociala medier under fliken "socialt" medan reklam hamnr under "kampanjer". Övriga mejl som systemets filter inte lyckas kategorisera hamnar under "primärt".

Efter sex veckor utvärderade amerikanska analysföretaget Mailchimp den nya versionen och konstaterade att öppningsfrekvensen på kampanjmejl i gmail sjunkit från tretton till tolv procent.

Även mejlanalysföretaget, Return Path har konstaterat en minskning på 0,5 procent, skriver sajten Inc.com

Svenska rabattföretag oroas inte över förändringen.

– Vi har gått över till att bli ett mer mobilt bolag och är inte lika beroende av den klassiska mejlmarknadsföringen. Därför är det inte ett så stort problem för oss, säger Groupons vd Rickard Strömgren till Dagens Media.

Han fortsätter:

Groupon har ännu inte utvärderat resultatet av förändringen, men jag har inte sett något negativt vad gäller försäljningen.

Konkurrenten Let's deal har inte heller mätt statistiken.

– Det är för tidigt att säga ännu. Vi har haft den bästa veckan någonsin sedan dess, men jag tror inte att det beror på gmails förändringar, säger vd:n Alexander Hars.

Han fortsätter:

– Det är ingenting som oroar mig, men jag tror inte det är bra. Jag skulle tro att öppningsfrekvensen kommer att minska litegrann.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Lets deal

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.