Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Så mycket tid lägger svenskar på medier

Publicerad: 3 juni 2015, 07:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 20:24

Mediebarometern visar att allt fler ungdomar överger de traditionella medierna – till förmån för sociala medier som Facebook, Twitter och Snapchat.


Årets upplaga av Mediebarometern visar att det är barn och unga som lägger allra mest tid på sociala medier. Medelålders och äldre personer lägger fortfarande mest tid på tablå-tv.

Enligt Nordicom, som står bakom Mediebarometern, ägnar genomsnittssvensken sex och en halvtimme per dag åt olika medier.

– Samtidigt som den tekniska omvandlingen pågår finns det också mycket stabilitet i våra medievanor. Fortfarande tittar åtta av tio på vanlig tv en genomsnittlig dag, i snitt drygt en och en halv timme, säger Ingela Wadbring, föreståndare för Nordicom, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– De unga har emellertid helt andra vanor än äldre: att titta på videoklipp på Youtube är lika vanligt som att titta på tv bland de unga. Pensionärer tittar i mycket liten utsträckning på videoklipp, men lägger mycket tid på att titta på vanlig tv. Hur vi använder medier är en generationsfråga.

Enligt pressmeddelandet läser också en allt mindre andel av befolkningen tidningar. Oavsett om det är på papper eller digitalt. En större andel av befolkningen använder även sociala medier snarare än traditionella medier.

För 2014 års Mediebarometer har 6010 personer mellan 9 och 79 år telefonintervjuats.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev