Så mycket pengar snurrar Blondinbella

2009-08-13 08:27  

Aktiebolaget bakom bloggen Blondinbella har lämnat sitt första bokslut.

Ända sedan hysterin kring modebloggare drog igång för ett par år sedan har det spekulerats i hur mycket pengar som egentligen finns att hämta inom bloggreklam.

Blondinbella, 18-åringen som följs av knappt 250.000 besökare varje vecka och som kanske fått personifiera modebloggsboomen, har för Dagens Industri berättat att hon säljer annonsutrymme för 400.000 kronor i månaden. Även för Dagens Media har hon uppget att hon "drar in väldigt mycket pengar".

– Nästa år vid aktieutdelningen köper jag en bostadsrätt, berättade hon i mars 2008.

Men frågan är om pengarna räcker.

Blondinbella AB, som enligt versamhetsbeskrivningen ska "driva opinionsbildning via internet och försäljning av annonsplatser inom nämnda område", omsatte 433.454 kronor under 17-månadersperioden augusti 2007 till december 2008.

Rörelseresultatet landade på 157.609 kronor och resultatet på sista raden noterades till 113.458 kronor. Bolaget har haft en anställd och personalkostnaderna uppgår till knappt 200.000 kronor.

– Försäljningen kom igång sent förra året men Bella har fått lön från ett annat bolag, Glife, säger Per Rydberg, ordförande i Blondinbella AB och tillika bloggerskans pappa.

Han säger att Blondinbella AB bara äger rättigheterna till bloggens annonsintäkter och att hans dotter har fler intäktskällor, inklusive webbutiken Bellme och klädföretaget Classified.

I år räknar han med att Blondinbella AB ska omsätta mellan 1,5 och 2 miljoner kronor.

– Och det på en kostnadsmassa på en halv miljon, så då blir det en vinst, säger Per Rydberg.

Glife och bloggnätverket Spotlife står för Blondinbellas annonsförsäljning.

I styrelsen för bolaget sitter, förutom Per Rydberg, Spotlifes vd Johnny Wiktorsson, samt Fredrik von Essen, grundare av Glife. Isabella Löwengrip är vd men inte styrelsemedlem.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt