Digitalt
Så mycket ökar Facebooks reklamintäkter
Publicerad: 2 november 2017, 07:45
Uppdaterad: 2 november 2017, 07:51
Storvinst för Facebook – men flaggar samtidigt för att investeringar i säkerhet kommer påverka lönsamheten framöver.
Ämnen i artikeln:
FacebookFacebook ökade sin vinst med hela 79 procent under tredje kvartalet, jämfört med föregående år, vilket motsvarar 4,7 miljarder dollar.
Även intäkterna ökade och landande på 10,3 miljarder dollar, en ökning med 47 procent jämfört med samma period förra året.
Reklamintäkterna ökade med hela 49 procent i det tredje kvartalet, vilket motsvarar 10,1 miljarder kronor.
Kvartalsrapporten släpps samtidigt som Facebook är mitt uppe i förhör kring Rysslands inblandning i det amerikanska valet, något som vd Mark Zuckerberg kopplar an till i ett pressmeddelande.
"Vår plattform fortsätter att växa och vår verksamhet går bra. Men inget av det här spelar någon roll om vår tjänst används på ett sätt som inte för människor närmare varandra. Vi är seriösa när det kommer till att förhindra missbruk av vår plattform. Vi investerar så mycket i säkerhet att det kommer påverka vår lönsamhet. Att skydda vår plattform är viktigare än att maximera våra vinster", säger han.