Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Så mycket kostar Aftonbladets "Mega"-annons

Publicerad: 7 Oktober 2013, 03:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Med aftonbladet.ses dyraste annonsformat kan annonsörerna nå 1,5 miljoner unika besökare.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.seSonySamsung

Att aftonbladet.se ligger långt fram när det kommer till inkomstkällor på sajten är ingen hemlighet. I somras tog de ännu ett steg med annonslösningen Mega, där Samsung var först ut.

Sedan dess har formatet använts två gånger till - i fredags – denna gång utnyttjades formatet av Sony.

Aftonbladet utvecklade annonslösningen i början på sommaren. Den finslipades sedan tillsammans med Samsung. Som inspiration använde de Apples numera berömda shuffle-gränssnitt.

– Det har varit en enorm succé, säger Aftonbladets sajtchef Andreas Aspegren till Dagens Media.

Enligt Andreas Aspegren gav Samsungs första annons en klickrate på 2,53 procent.

– Det är tio gånger mer än vad Aftonbladets panoramalösning brukar ge, den största annonsplatsen som ligger i topp på sajten, säger han.

Men smakar det så kostar det. Mega är aftonbladet.ses dyraste annonslösning.

Andreas Aspegren påpekar att Mega är en oerhört kraftfull variant av interstitial, vilket gör att den har ett cpm på 650. Med frekvens 1 kan annonsen nå en och en halv miljon unika läsare per dag.

– Sen får man lägga till en arbetskostnad på 300 000 kronor, säger han.

Totalt hamnar priset då på ungefär 700 000 kronor.

Framgången med formatet är enligt Andreas Aspegren det engagemang som läsaren bjuds in till, samtidigt som det erbjuder valfriheten att direkt klicka vidare till huvudsajten. I Samsungs första Mega-annons marknadsfördes en filmbaserad tävling.

– Jag brukar få massa mejl med synpunkter på våra annonser, nu var det ingen som klagade, säger Andreas Aspegren.

Gustav Thunander


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet.seSonySamsung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev