Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så mycket investeras i programmatiska köp

IRM har sammanställt sin första rapport kring programmatiserade köp i Sverige.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 08 April 2015, 08:59
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:06

Ämnen i artikeln:

IRMprogrammatic buying

I IRM:s rapport går det att läsa att investeringen i programmatiska annonsköp uppgår till 330 miljoner kronor för år 2014. Det är en ökning på 265 procent sedan 2013, ändå är det, enligt rapporten, bara 3 procent av de digitala annonsinvesteringarna i Sverige som görs på det här sättet.

– Siffrorna IRM redovisar i dag är något lägre än vad som förväntades när rapportarbetet startade. De rapporter som vi tagit del av från Västeuropa och Storbritannien visar på en högre andel köp via programmatisk handel, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– IRM förväntar sig dock en fortsatt väldigt stark tillväxt av programmatisk handel i Sverige.

Programmatisk handel är förhållandevis nytt, men bland annat Bonnier har redan genomfört en stor förändring där en gemensam annonsplattform ska sälja videoannonser till ett flertal produkter i bolaget.

Annonsköparna köper annonser genom budgivning i realtid utifrån en viss målgrupp istället för i en viss kanal, vilket ska göra att konsumenterna nås av mer relevanta annonser vilket i slutändan ska leda till högre priser och en ökad totalinvestering.

– Programmatiska transaktioner har en ökande betydelse för investering i digital reklam. Och digitala kanaler driver utvecklingen på reklammarknaden i dag, säger Madeleine Thor.

Ämnen i artikeln:

IRMprogrammatic buying

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.