Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så marknadsför sig godismärken på Youtube

Publicerad: 3 December 2015, 05:07
Uppdaterad: 1 Juni 2016, 11:57

Chimney kommer med ny mätning av hur märken på de svenska godishyllorna använder sig av Youtube.


Ämnen i artikeln:

YoutubeChimney

Enligt Statistiska centralbyrån äter en svensk familj drygt ett kilo godis i veckan och försäljningen av konfektyr, choklad och glass uppgick till mer än 23 miljarder kronor under år 2014. Under helger såsom jul och påsk får sig försäljningen extra uppsving.

För att undersöka hur godismärken som finns på de svenska godishyllorna använder sig av Youtube i sin marknadsföring, har Chimney genomfört en mätning bland de största märkena.

Urval för mätningen var 28 märken som alla har en aktiv Youtube-kanal, det vill säga en kanal som har uppdaterats under de senaste tolv månaderna. Dessa kanaler undersöktes under oktober 2015 och står till grund för rankningen. Variabler som undersöktes var det totala antalet videor samt visningar per video.

Snickers, Daim och Twix som toppar listan är internationella kanaler. Detta är dock inte en given taktik för att lyckas på Youtube, enligt undersökningen. Både Skittles, som hamnar på plats fyra och Polly på plats sex, har valt att rikta sina kanaler endast till den svenska marknaden och står sig bra i förhållande till internationella kanaler som exempelvis Tic Tac, plats 17, och Toblerone, plats 18.

Baserat på kanalernas statistik drar Chimney slutsatsen att merparten av trafiken är köpt. Märkena har gjort investeringar men grundat på hur de flesta kanaler är uppbyggda, finns ingen strategi kring vad man vill göra med sina besökare.

Johan Fernstedt, specialist på digital broadcasting på Chimney, tycker att de flesta märkena har stort utrymme för förbättring när det gäller segmentering av samt syfte för sin kanal.

– Om man väljer att ha en lokal kanal, varför då inte löpa linan ut och jobba med lokalt innehåll på kanalen? Jag tror att man kan vinna mycket på att definiera sin målgrupp och anpassa kanalen efter den. Trots att vissa märken nyttjar Youtube bättre än andra, finns det inget märke som sticker ut, säger Johan Fernstedt i ett pressmeddelande.

Enligt Chimney är Youtube en plattform som erbjuder enorm potential för den som vill fånga sin publik, speciellt när det gäller en så pass folkkär produkt som godis. Chimney tror vidare att man kan dra en parallell från att sticka ut på Youtube till att synas på godishyllan.

Här är hela listan:

1. Snickers brand

2. Daim Official

3. TwixVideos

4. Skittles Sweden

5. Kit Kat

6. Polly

7. Mmschocolate

8. Nestlé Lion

9. Werther's Original US

10. ChupaChupsGlobal

11. Reeses

12. Anthon Berg

13. Hersheys

14. Mentossverige

15. Karamellkungen Sverige

16. Ferrero Rocher

17. Marabou premium

18. KinderSurpriseToys

19. Jelly Belly

20. Mars, Incorporated

21. Schär

22. Tic Tac Global Channel

23. toblerone

24. Maltesers UK

25. Bubs Godis

26. Ahlgrens Bilar

27. Läkerol Sverige

28. Sportlunch cloetta

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeChimney

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.