Så många svenskar använder adblockers

2016-09-20 08:50 Viktor Ek  
"Under ett och ett halvt år har vi haft en ganska explosiv utveckling. Men efter en kraftig ökning har det nu stannat av", sa Peter Callius, affärsområdeschef för TNS Sifos mediadel.

28 procent av alla svenskar har adblocker installerat på sina datorer. Det är mest av alla undersökta länder i Adobes rapport. Samma undersökning slår fast att 71 procent av trafiken till svenska sajter är annonsgenererad.

– Det är intressant att se att svenskarna använder sig av Adblockers i så pass hög uträckning samtidigt som en så stor andel av internettrafiken hos svenskarna är annonsgenererad. Det visar inte minst att kvaliteten på annonserna i dag inte lever upp till krav på relevans utan i stället uppfattas om irritationsmoment, kommenterar Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud, rapporten.

28 procent av svenskarna använder sig av adblockers, följt av Tyskland (27 procent), Danmark (26 procent), Kanada (24 procent) och Spanien (19 procent), enligt rapporten Adobe Digital Insight.

Samma undersökning visar också att 71 procent trafiken till svenska webbsidor är annonsgenererad, vilket är något högre än det europeiska genomsnittet på 68 procent.

Dessutom minskar webbtrafiken till europeiska hemsidor – de senaste fyra åren med 0,3 procent. Totalt har 54 procent av hemsidorna i Europa vuxit. Rapporten visar att dessa använder sig av sociala medier och email-marknadsföring för att driva trafik.  Hemsidor med växande trafik har dessutom haft 51 procent högre tillväxt av trafik från smartphones jämfört med sajter vars trafik minskat under samma period.

Viktor Ek

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt