Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så många miljoner drar Splay in

Youtube-nätverket Splay drog in 4 miljoner kronor under sitt första verksamhetsår.Samtidigt står det klart att MTG betalade 5 miljoner kronor för 35 procent av bolaget.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Publicerad: 02 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:14

Ämnen i artikeln:

Splay

Snart två år har gått sedan tv-profilen Vigor Sörman startade Sveriges största Youtube-nätverk ihop med Youtube-stjärnan Tobias ”Tejbz” Öjerfalk.

Målet var att samla flera av de största Youtube-stjärnorna under ett och samma tak, och tjäna pengar på de miljontals visningar som de tillsammans genererar.

Enligt Splays första årsredovisning uppnådde bolaget en omsättning på 4 miljoner kronor under det första räkenskapsåret, som sträcker sig från 6 november 2012 till 31 december 2013.

Intäkterna består dels av annonspengar, dels av intäkter från kampanjer och program som produceras på uppdrag av varumärken, däribland Uni­lever, Ben & Jerrys, McDonalds och Pepsi. I årsredovisningen skriver Splay att bolaget räknar med att ”växa rejält” under året, både vad gäller trafik och omsättning.

”Fler kunder upptäcker Splay och vi har många återkommande kunder som lägger allt större budgetar hos oss. Även utvecklingen för Youtube i stort ser positiv ut, vilket gynnar oss”, skriver Splay.

I maj i år tog Splay steget in på den finska marknaden, vilket stärker nätverkets möjligheter att sälja nordisk annons­ering.

– Många företag och varumärken har nordiska kampanjbudgetar och efterfrågar ofta kampanjer i flera länder. Genom den här etableringen kommer vi kunna göra bredare, nordiska kampanjer, har vd:n Vigor Sörman tidigare sagt till Dagens Media.

Splays personalkostnader uppgick till 1,5 miljoner kronor, fördelat på i snitt 5 anställda under 2013. Vid årets utgång var antalet anställda 15.

Totalt uppgick Splays kostnader till 4,1 miljoner kronor, vilket resulterade i ett rörelseresultat på -100 000 kronor.

I slutet av 2013 fick Splay en ny delägare när mediejätten MTG köpte en 35-procentig ägar­andel i bolaget. Enligt bokslutet betalade MTG 5 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget då värderades till drygt 14 miljoner.

MTG:s investering kan jämföras med den som Bonnier gjorde i Sveriges andra Youtube-nätverk, United Screens, som grundades av förre Google-chefen Stina Honkamaa Bergfors.

Bonnier Growth Media betalade 20 miljoner kronor för 22 procent av United Screens, vilket betyder att Bonnier värderade bolaget till mer än 90 miljoner kronor redan från starten i april förra året.

United Screens bokslut för 2013 avslöjar att kanalnätverket, som lanserades i september, drog in 2,6 miljoner kronor under sina första verksamhetsmånader. Bolagets kostnader uppgick till nästan 10 miljoner kronor, vilket fick rörelseförlusten att landa på -7 miljoner.

SpLays mål 2013

Mål Resultat

Antal visningar (helår): 60 miljoner 88,5 miljoner

Antal visningar i december: 8,5 miljoner 10,7 miljoner

Antal prenumeranter: 2 miljoner 2,5 miljoner

Antal partners: 50 st 75 st

Ämnen i artikeln:

Splay

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.