Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 20 juni 2022, 10:00
Dd fraud-expertern, Peter Mackhé, konstaterar att det är svårt att komma åt problemet med annonsbedrägerierna: ”Men man jobbar konstant på det eftersom ingen vill att det är dit pengarna ska gå, varken medier, mediebyråer eller annonsörer, ingen står på den sidan.”
Foto: shapecharge
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Ämnen i artikeln:
Ad fraudGoogleFacebookProgrammaticSveriges AnnonsörerIABToppnyheter eftermiddagAnnonsbedrägerierEnligt Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, kommer 50,3 miljarder kronor att läggas på medieinvesteringar i år. Digitala investeringen prognosticerar IRM till 35,5 miljarder kronor under 2022.
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.