fredag2 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Så många miljarder försvinner i ad fraud varje år i Sverige – så gör du för att rädda dina pengar

Publicerad: 20 juni 2022, 10:00

Dd fraud-expertern, Peter Mackhé, konstaterar att det är svårt att komma åt problemet med annonsbedrägerierna: ”Men man jobbar konstant på det eftersom ingen vill att det är dit pengarna ska gå, varken medier, mediebyråer eller annonsörer, ingen står på den sidan.” Foto: shapecharge

Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.

Ämnen i artikeln:

ProgrammaticToppnyheter eftermiddagGoogleFacebookSveriges AnnonsörerIABAd fraudAdfraudAnnonsbedrägerier

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@dagensmedia.se


Enligt Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, kommer 50,3 miljarder kronor att läggas på medieinvesteringar i år. Digitala investeringen prognosticerar IRM till 35,5 miljarder kronor under 2022.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev