Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så många fyllefiltrerar

Publicerad: 5 November 2010, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

300 000 fylletester har genomförts sedan IQ:s Fyllefilter lanserades i tisdags.


Ämnen i artikeln:

FacebookDeportivoIQ

Ett 30-tal medier har rapporterat om filtret, däribland DN, SVT, Expressen och TV4-nyheterna som gjorde ett långt reportage från IQ.

Fyllefilter.se har haft 50 000 unika besökare som har fylletestat sig 300 000 gånger sedan sajten lanserades i tisdags.

Mats Mehlberg, projektledare på pr-byrån Deportivo som ligger bakom filtret, är mycket nöjd.

– Våra kampanjer startar ofta med ett PR-tänk, som vi sedan översätter till webbaktiviteter. Om vi får en idé för en kampanj som är intressant för journalister så fungerar den ofta väldigt bra på nätet, säger han.

Fyllefiltret har även nämnts i 300 Twitterinlägg och över 70 bloggar.

En del har ångrat vad de skrivit i statusuppdateringen och gillar att filtret finns, andra tycker att man bör ta ansvar för sig själv, utan filter.

– Målet med kampanjen var att få unga vuxna att reflektera över användande av sociala medier och alkohol. Med Fyllefilter.se har vi fått igång en diskussion om hur man ska hantera sociala medier och alkohol och det var precis det vi ville, säger Mats Mehlberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookDeportivoIQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.