Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Så många betalar för tv på nätet

Publicerad: 17 Januari 2013, 05:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

Under hösten har aktörer som Netflix och HBO Nordic storsatsat på den svenska marknaden. Dagensmedia.se har siffrorna som visar hur de har lyckats.


Ämnen i artikeln:

MediavisionHBO NordicNetflix

2012 var året då de traditionella tv-bolagen i Sverige utmanades av nya nätbaserade aktörer som Netflix och HBO Nordic.

Netflix lanserades i oktober. Och HBO Nordic släppte, efter förseningar, sin tjänst i december på den svenska marknaden.

– Det har varit ganska kraftig marknadsföring både från internationella aktörer som Netflix och HBO samt från lokala aktörer som Viaplay, säger Natalia Borelius, analytiker på Mediavision.

Mediavision, som är ett analysföretag specialiserat på det digitala medielandskapet, har under hösten mätt hur många hushåll som valt att skaffa ett abonnemang på någon av webb-tv-tjänsterna.

Strax över 350 000 svenska hushåll hade i december enligt mätningarna ett abonnemang, vilket är en fördubbling jämfört med i augusti.

– Det är en kraftig tillväxt på en ganska kort period. Samtidigt ser man att det är långt ifrån alla som har detta, säger Natalia Borelius.

Under lanseringen har till exempel Netflix lockat med gratiserbjudanden.

– Det blir spännande att se vad som händer när gratisperioden löper ut.

Hur många hushåll har abonnemang om ett år?

– Jag vågar inte ge någon siffra, men jag tror på fortsatt tillväxt. Hur stor tillväxten blir beror mycket på hur erbjudandena ser ut och vilken prisnivå de har.

Som dagensmedia.se berättat minskade inte det linjära tv-tittandet under 2012. Tvärtom ökade tittandet från 162 till 164 minuter per person och dag. Den bilden bekräftas av Mediavision.

– Vi ser ännu inte någon effekt på den generella tv-marknaden, Natalia Borelius.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.