Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Så lyckas du med SEM-annonsering i Kina"

Publicerad: 27 februari 2017, 06:00
Uppdaterad: 27 februari 2017, 08:13

KRÖNIKA. Här är plattformarna du behöver ha koll på – och kunskapen som krävs för att använda dem.


Trots att internet ofta upplevs som en gränslös värld skiljer sig den kinesiska onlinemarknaden mycket jämfört med marknaderna i väst. Det är inte bara språk, kultur och politik som är annorlunda utan även internetanvändarnas beteende.

I Kina används inte de sökmotorer och sociala medier som vi är vana vid. Här används främst sökmotorn Baidu istället för Google, Micro-bloggen Weibo istället för Twitter, och istället för YouTube används Youku, iQiyi och en rad andra videodelningssiter. I takt med att de kinesiska myndigheterna har blockerat åtkomsten till västerländska sociala medier och sökmotorer har kinesiska motsvarigheter skapats.

Ett exempel är den populära appen WeChat som är en kombination av Facebook, Instagram, WhatsApp och Uber där du dessutom kan beställa mat och betala alltifrån ditt restaurangbesök till din elräkning. WeChat har blivit så populär att kineserna idag frågar efter ditt WeChat ID istället för ditt mobilnummer.

Baidu mer än en sökmotor

I väst pratar vi mycket om att mobilen blir viktigare vid onlinemarknadsföring, men i Kina är det redan mobilen som främst används vid sökningar på internet och online shopping. Enligt Baidu som är Kinas största sökmotor sker 2/3 av alla sökningar på Baidu via mobilen.

Baidu grundades år 2000 och har över 70% av marknadsandelarna i Kina, och trots att det finns andra sökmotorer som växer ser inte Baidus starka ställning ut att vara hotad. Google väntades bli en utmanare med en marknadsandel på 13% i slutet av 2009, men de stängde ner sin kinesiska sökmotor 2010 till följd av den kinesiska internetcensuren.

Baidu har många likheter med Google men erbjuder även ett flertal tjänster och format som inte finns tillgängliga på Google. Här erbjuder man allt ifrån musiktjänster och betalningslösningar till biljettbokningar och Kinas största online encyklopedi.

Robin Li som är en av Baidus grundare säger att den största skillnaden mellan Google och Baidu är att Baidu inte bara satsar på att erbjuda information utan även erbjuder olika tjänster. Vid en Baidu sökning på ”bio” får du inte bara reda på vilka biografer som ligger inom 1 km radie. Du kan även se vilken tid filmerna börjar, om det finns lediga platser och du kan till och med välja plats och betala din biobiljett direkt.

Trots att Baidus plattform har utvecklas till att omfatta många olika tjänster är kärnverksamheten fortfarande deras söktjänst. En Googleanvändare kan känna igen Baidus sökresultat och struktur, men förutom textannonsformatet som vi känner igen från Google finns också en rad andra format där BrandZone är det populäraste.

Baidu BrandZone

Baidu BrandZone ger företag möjlighet att synas högst upp i sökresultatet med både information om varumärket och annonser.

Annonsören kan välja ut ett antal varumärkesrelaterade sökord som bara kan användas av en annonsör i taget. Vid sökningar på de valda sökorden visas annonsörens BrandZone-kampanj överst i sökresultatet, ovanför det organiska resultatet. En BrandZone-kampanj kan utgöra upp till 2/3 av den första sökresultatsidan och eftersom annonsören har ensamrätt på de valda sökorden visas inga andra annonser. Till skillnad från vanliga annonser på Baidu där kostnaden beräknas utifrån klick, är avgiften för BrandZone en fast månadskostnad som beräknas utifrån sökvolymer och olika format av BrandZone.

Alla olika BrandZone-format inkluderar en bild av varumärket, en länk till annonsörens officiella webbplats och en kort introduktion av företaget. Många företag använder sin logotyp som huvudbild men det går att välja mellan olika format som flera bilder, video och Flash-animationer. Ytterligare innehåll kan bestå av knappar som länkar till varumärkets sociala medier, varumärkesnyheter eller speciella erbjudanden. BrandZone kan även innehålla flikar med ytterligare bilder, texter och länkar.

Exempel på Baidu BrandZone

BrandZone kan vara ett effektivt sätt att öka varumärkeskännedomen eftersom den genomsnittliga klickfrekvensen för BrandZone-annonser är mellan 50% och 90% jämfört med en genomsnittlig klickfrekvens på 1% för Baidus textannonser. Trots att kostnaden för Baidu BrandZone kan tyckas hög kan det vara ett effektivt sätt att öka varumärkeskännedomen då de kinesiska konsumenterna gärna vill bygga relationer med varumärken som ger dem en känsla av trygghet och förtroende.

Tips för att komma igång med Baidu-annonsering

Att komma igång med annonsering på Baidu är inte lika enkelt som med Googleannonsering då det förutom en omfattande certifieringsprocess även krävs specialkunskaper inom lokal praxis och kinesiska.

För att lyckas med Baidu-annonsering rekommenderas det att man:

  • Använder sig av kinesisktalande SEM-experter med erfarenhet av Baidu-annonsering. Detta erbjuder bland annat iProspect.
  • Använder förenklad kinesiska på webbplatsen och anpassar den till kinesiska användare.
  • Optimerar sin sida för Baidu.

Det kan tyckas lite krångligt att komma igång med annonseringen på Baidu, men att vara representerad på världens enligt Alexa fjärde mest besökta webbsida med 100 miljoner dagliga besökare ger stora möjligheter vilket kan uppväga den extra arbetsinsatsen.

Jannicke Tibell, SEM-specialist på iProspect

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.