Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Så kan du inspireras av generation Z

Publicerad: 16 Januari 2018, 15:12
Uppdaterad: 19 Augusti 2018, 08:28

Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin. Foto: Janne Naess

EXPERTEN SVARAR. Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin, berättar om generationen som "äger sitt eget lärande".


Ämnen i artikeln:

Linkedin

Enligt Lisa Gunnarsson har vi nått en punkt i arbetshistorien då vi bör lära av våra barn för att vara framgångsrika i arbetslivet – i stället för tvärt om. Det gäller främst generation Z, alltså de födda under åren 1995 till 2010.

Den gruppen individer kommer på den framtida arbetsmarknaden ha ett naturligt försprång, i och med att de är infödda i den nya teknologin och uppvuxna med att ständigt dra nytta av den för att lära sig nytt och lösa problem.

– Jag blev helt fascinerad av en undersökning från i höstas som visade att 7 av 10 svenska 40-åringar är uttråkade på jobbet. Det är en häpnadsväckande hög siffra. Att vi samtidigt har enormt höga stressnivåer i västvärlden skapar en riktigt dålig korrelation, säger Lisa Gunnarsson.

40-åringarnas barn, däremot, som ofta tillhör generation Z, är villiga att jobba hårt – men inte för att vara till 70 procent uttråkade på jobbet.

– Det de söker är en hög nivå av självständighet, flexibilitet och att jobba för någonting med ett högre syfte. Det tror jag att vi har mycket att lära av, och dessutom ger den inställningen större motivation och en högre grad av lycka till livet.

Ett område där generation Z excellerar är när det kommer till att ”äga sitt eget lärande”, säger Lisa Gunnarsso­n.

– Om vi tar spel som exempel: När jag var barn var jag tvungen att gå till affären och köpa ett spel och sedan förlita mig på att någon skulle lära mig det. På samma sätt förväntar sig den vuxna generationen många gånger att exempelvis en arbetsgivare ska ta ansvar för att vi utvecklas i vår roll. Generation Z, däremot, har i princip haft tillgång till hela världens gratisspel sedan födseln, och har fått vara både elever och lärare. De har insett att de måste äga sitt eget lärande för att avancera inom i princip vad som helst.

Hur reagerar folk när du säger att vi måste lära av generation Z?

– Jag upplever folk som betänksamma, men de flesta kan enas om vikten av det kontinuerliga lärandet. Jag ser exempelvis alltid till att lära mig genom mina sociala medier. Men då gäller det att verkligen fokusera på vad du kan lära dig av dina nätverk, och inte sitta och kolla på sådant som inte ger dig någonting. Jag går alltid in på mitt Linkedin-konto och tar reda på vad som är aktuellt inom mitt nätverk där just nu, och jag tar nästan varje dag ett pass med ett "Ted Talk".

Denna artikel har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 1, 2018.

Så kan du inspireras av generation Z:

Nätverka naturligtGeneration Z är uppvuxna med sociala medier, och därför är det helt naturligt för dem att lägga till människor de träffar i sina sociala medier. I dessa skapar de sina egna lägereldar bestående av människor som är relevanta för just Instagram, Snapchat, Facebook eller Linkedin.

Våga vara autentiskMedan dagens 40-åringar viskar till chefen om 5 minuter i ett avskilt rum för att ta upp ett problem eller någonting de behöver hjälp med, vågar generation Z visa sig sårbara och ber öppet om hjälp i sina nätverk. Deras jämnåriga är dessutom sällan sena med att bistå med hjälp.

Ta vara på det livslånga lärandetGeneration Z förlitar sig inte på någon annan för att utvecklas. De äger sitt eget lärande och hittar medlen för att lösa problem och lära sig nytt, ofta genom sociala medier eller ny teknik. Om du har jobbat inom marknadsföring under de senaste åren och inte tagit ansvar för ditt eget lärande, har du antagligen missat digital marknadsföring – en av de mest efter­frågade kompetenserna på  Linkedin i hela Europa.

Äg teknologinMånga i den äldre generationen ser med ett visst mått av fruktan på ny teknologi, antingen för pressen i att behöva lära sig någonting nytt, eller för att teknologin ska göra att deras jobb försvinner. Samtidigt har 95 procent av alla barn i dagens Sverige sedan extremt låg ålder tillgång till någon form av surfplatta. Därför är teknologi helt naturlig i generation Z:s värld, och i stället för att skrämmas av den, betraktas den som något som finns till för att hjälpa och göra dem bättre. Lanseras en ny app, laddar de ned den och tar reda på hur den kan  förenkla i jobbet och vardagen.

Utveckla en självständighetGig-ekonomins framväxt förändrar arbetsmarknaden i grunden, och konkurrensen från människor med kompetens som företagen vill köpa kommer från alla håll. Motivera dig själv genom att tänka som generation Z: se dig själv som en egenföretagare. Sök svar på vad du behöver lära dig i dag för att vara relevant inom ditt företag och din roll – i dag  och framöver.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Linkedin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev