Så kan annonsörer utnyttja den nya Instafunktionen

2018-07-12 13:37  
Foto: Instagram/montage

Ny funktion på Instagram öppnar upp fler dörrar för marknadsförare. "De som blir mest framgångsrika med den här nya funktionen är de som inte låter sig begränsas av att 'följarna ska ställa frågor'", säger experten Amanda Oxell.

I dagarna har flödet på Instagram, åtminstone för Dagens Medias del, svämmat över av användare som testar på den nylanserade "frågafunktionen" i Instastory.

Genom ett nytt klistermärke som går att fästa på en Instastory-bild kan användaren exempelvis be andra användare om frågor. En frågvis person kan då lätt klicka på klistermärket och skriva in sin fråga.

Genom att titta på sin story och klicka på valfri fråga kan användaren i sin tur välja att svara och publicera frågan och svaret på sin story.

Instagram presenterar funktionen som ett sätt att komma närmare sina vänner, men frågan är hur även annonsörer kan använda funktionen för att komma närmare konsumenterna.

Amanda Oxell, digital manager på Wavemaker, säger att det sedan tidigare gått att skicka fritext-svar till användare via Instagram Stories men att skillnaden nu är att Instagram har utformat en funktion med tydliga visuella CTA-egenskaper för att få följare att engagera sig i högre grad.

– Precis som med allt annat material i sociala medier så behöver innehållet vara genomtänkt och ha ett tydligt syfte för att målgruppen ska engagera sig i det, vilket kommer att ställa krav på de marknadsförare och influencers som vill använda det här formatet efter att den första hypen lagt sig.

Hur kan annonsörer använda sig av funktionen via sitt egna Instagramkonto?

– Marknadsförare kan använda det här formatet i ett gäng olika syften, men såklart med begränsningen att de enbart når sina befintliga följare i och med att formatet bara finns tillgängligt för organiska inlägg, mig veterligen, säger Amanda Oxell och fortsätter:

– Jag misstänker att de som blir mest framgångsrika med den här nya funktionen är de som inte låter sig begränsas av att "följarna ska ställa frågor". Funktionen består av två fritext-fält, så ställ en fråga till följarna och låt dem svara i fritext, istället för att förvänta er att följarna själva ska komma på och ställa frågorna. Ett utmärkt sätt att ta tempen inför kampanjer, produktlanseringar, testa material och annat.

Hur kan annonsörer utnyttja funktionen via influencers?

– Formatet är framförallt utmärkt för influencersamarbeten, säger jag som är ett fan av att göra saker mätbara. Att låta följarna ställa frågor eller förmedla åsikter om produkterna som marknadsförs ger ett mätvärde som indikerar hur effektiv en kampanj faktiskt har varit, samtidigt som du som följer upp på kampanjen får ett hum om vilken attityd målgruppen har gentemot din produkt eller tjänst.

Vad är generellt viktigt att tänka på som annonsör när man gör reklam på just Instagram, vilka är dina bästa tips?

– Sätt KPI:er för er närvaro på Instagram som är förankrade i era faktiska affärsmål. Många missar det och har svårt att mäta, följa upp och motivera de timmar som läggs på att arbeta med sociala kanaler. Planera era aktiviteter på kvartalsbasis utifrån satta KPI:er för att frigöra tid åt analys och uppföljning. Var agila. Var Ikea.

Finns det några funktioner som du ser har blivit mer och mer populära i marknadsföringssyfte?

– Instagram Shopping är redan av betydelse för de aktörer som har e-commerce som en del av sin affär. Jag tror att IGTV kommer att förändra spelplanen en del med sina längre videoformat, men användarbeteendet behöver förändras innan det tar fart. 

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt