Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Så jobbar Bonnier News med rösttjänster

Publicerad: 23 Augusti 2019, 12:19

Catti Rosengren, affärsutvecklare och Matilda Ljudén, produktägare på Bonnier News Next.

Foto: Press

Prata med dina nyheter – så ser framtiden ut enligt Bonnier News Next ut. Nu går startskottet för ett två år långt projekt. ”Användarna kommer inte nöja sig med helt statiskt innehåll framöver”, säger Matilda Ljudén, produktägare på Bonnier News Next, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsBonnier

Bonnier News Next, Bonniers innovationshub, har dragit igång ett nytt projekt med målet att skapa en medieprodukt där användaren i framtiden kan prata med innehåll från Bonnier News. Det skulle till exempel kunna innebära att kunden plockar upp mobilen och frågar röstassistenten om en analys av dagens rapportering kring det politiska läget i USA. 

– Ett spår som vi utforskar nu är hur användare vill interagera med innehåll inom sitt specialintresse. Det kan vara allt från aktiemarknaden, kulturnyheter till föräldraliv. Vi ser det som att man har en konversation med en ”expert” där innehållet anpassas efter användarens kunskapsnivå, säger Matilda Ljudén, produktägare på Bonnier News Next, till Dagens Media.  

Projektet genomförs tillsammans med voice-byrån Talking to me och Talkamatic. De är specialister inom strategisk konversationsdesign respektive utvecklare av system och lösningar för avancerad naturlig dialog. 

– I den mån det går ska det spegla en mänsklig interaktionen mellan två människor som diskuterar en nyheter eller annat innehåll, säger Matilda Ljudén. 

Matilda Ljudén tror att framtidens mediekonsumtion av nyheter avgörs av möjligheten till interaktivitet. 

– Användarna kommer inte nöja sig med helt statiskt innehåll framöver. Värdet uppstår istället genom interaktion och möjlighet till djupare engagemang. 

Projektet kommer att löpa under två år och i dagsläget arbetar 16 personer med att utveckla tjänsten. Vad den totala budgeten ligger på vill Matilda Ljudén inte berätta. 

Som delfinansiär har man fått med sig Google, som via fonden Digital News Initiative bidrar med 4,3 miljoner kronor.

– Det är ett fint kvitto på vårt arbete, att vi för tredje gången i rad får finansiering från Googles innovationsfond. Vi har på kort tid byggt upp en stark portfölj av nya produkter och det här gör att vi kan öka hastigheten ytterligare. Finansieringen sker helt utan motkrav från Google, säger Matilda Ljudén. 

När projektet löper ut 2021 är förhoppningarna att ha färdigställt en betaversion som kan användas internt. Förhoppningen är att andra Bonnierägda titlar kan komma att utnyttja den tekniska lösningen för att skapa liknande tjänster med sitt eget innehåll. Bonnier äger idag bland annat Dagens Nyhter, Expressen och Dagens industri.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsBonnier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev