Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

”Ska man sitta och gnälla över förlorade annonsinvesteringar, eller se till att skapa en efterfrågan i en ny digital värld?”, frågar sig Alexander Lydecker, till vänster i bild bredvid Carl Wåreus.

Foto: JANNE NAESS

Så gick det till när Bonnier News allierade sig med Google: ”Klart att man hamnar på kant med varandra ibland”

Google pekas ut som ärkefiende till världens mediehus, men i Sverige blir förhållandet mellan techjätten och det största tidningshuset allt intimare. Bonnier News Alexander Lydecker och Googles Carl Wåreus talar ut om ”frenemy-relationen”, polemiken mellan Google och publicister, samt om hur de tillsammans kan valla till sig annonspengar från linjär-tv.

Publicerad: 14 september 2021, 11:06

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Det är 2016 och Alexander Lydecker, försäljningsdirektör för Bonnier News, filar på en kontroversiell plan. Bonniers verksamheter ska samordnas och förberedas för den digitala eran, och Alexander Lydecker letar efter

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Ämnen i artikeln:

Bonnier NewsAlexander LydeckerGoogleCarl WåreusProgrammatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.