Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så gick det när P3 Nyheter sökte reporter via Snapchat

Bild 1/2  Foto: Skärmdump från @p3tadigin

P3 Nyheter Göteborg har sökt ny reporter med hjälp av Snapchat. För Dagens Media berättar programchefen på P3 Göteborg, Niklas Mannheimer Ruberg, om hur rekryteringen har gått. En av de sökande, Caroline Lundgren berättar om vad hon gjort för "Snapchat-uppdrag".


Publicerad 2017-03-03 06:00
Uppdaterad 2017-03-03 07:31

Ämnen i artikeln:

Snapchat

Dela artikeln:

I slutet av januari la P3 Nyheter ut en liten annorlunda jobbannons. Istället för att låta blivande reportermedarbetare enbart skicka in ett traditionsenligt CV och personligt brev, bad P3 Nyheter ansökarna om att ”snappa” in ett uppdrag.

Uppdraget bestod av att man skulle ta sig in i en ny miljö eller kultur och för att sedan genom Snapchat berätta om upplevelsen.

Niklas Mannheimer Ruberg är programchef på P3 Göteborg och berättar att den här typen av rekrytering har gett effekt.

– Vi har fått in ansökningar från flera personer med relevant kompetens. Idén bygger ju från början på att vår målgrupp vill ta del av nyheter via flera olika plattformar. Genom att utforma en ansökan på det här sättet har vi fått in ansökningar från personer som tydligt förstår hur man berättar i sociala medier, det är kul att det fungerar.

Caroline Lundgren är en av de som har sökt jobbet som reporter på P3 Nyheter Göteborg via Snapchat. Hon är från början från Umeå men har bott i Göteborg i ett år, hon berättar att hon fick höra att det finns en allmän bastu vid namn Svettekörka. Caroline Lundgren bestämde sig för att ta sig in i bastukulturen och ta reda på varför folk besöker platsen.

Hur gick det att ”snappa” från en bastumiljö?

– Ja, det var ju en svår miljö eftersom många hade väldigt lite kläder på sig. Jag frågade om det var någon som kunde tänka sig att ställa upp och svara på lite frågor. Ett par sa ja till att vara med, så det blev några dimmiga snaps där inifrån.

Caroline Lundgren tog sig även in i en ny relation där hon intervjuade ett nykärt par.

– Jag ”tog mig in” i ett par som precis börjat dejta och ställde obekväma frågor som ”vem kommer fria först?”. Det blev lite ”skämmigt” men väldigt roligt också. De tyckte det var väldigt kul.

Efter att de första uppdragen skickats gick totalt 164 personer vidare till nästa steg som i sin tur fick ytterligare ett uppdrag. Ett reportage på max tre minuter skulle göras med fokus på psykisk ohälsa, svår boendesituation eller svår ekonomisk situation. Caroline Lundgren valde temat psykisk ohälsa och tog via Facebook kontakt med en person hon tidigare sett skrivit om psykisk ohälsa i sociala medier.

Vad var det för typ av psykisk ohälsa som ni pratade om?

– Vi pratade om depression bland transpersoner, eftersom personen jag intervjuade själv är transperson. Det finns en överrepresentation bland transpersoner när det kommer till självmord, en av tre har någon gång försökt att ta sitt liv. Så vi pratade om det och vad som kan förbättras kring situationen.

Efter omgång två återstår nu enbart sju personer som man kan få veta mer om via @p3tadigin och på P3 Nyheters Snapchat. I dagarna skickade Caroline Lundgren in en sista film – en personlig presentation av sig själv – och nu återstår det att se om det är hon som har fått jobbet eller inte. Sättet att rekrytera på upplever hon som rolig och kreativ.

– Det har gett mig möjlighet att få vara kreativ och visa upp områden som jag själv är intresserad av. En vanlig ansökan med ett personligt brev kanske fungerar bra men det har känts roligt att visa upp vad jag kan göra. Sedan har det varit kul att få återkoppling direkt via Snapchat. De har tackat för uppdragen man har skickat in, meddelat att det finns ett mail i min inkorg om nästa steg och gett kortare kommentarer på det jag gjort. Jag vet ju inte hur många det är som sitter med rekryteringen men det har i alla fall känts personligt när de svarat.

Niklas Mannheimer Ruberg är positiv till det här sättet att söka reportrar på och kan mycket väl tänka sig att söka reportrar på liknande sätt framöver.

– Vi kommer absolut att addera någon form av uppdrag. Men vi kanske inte gör på exakt det här sättet nästa gång i och med att vi hela tiden vill flytta fram och utveckla vår position när det kommer till sociala medier. Men alla sätt som hjälper mig att rekrytera rätt person är bra.

Jag tänker mig att det måste vara mer resurskrävande än en vanlig rekrytering, vad är din upplevelse?

– Det är klart att det tar mer tid att titta på flera filmklipp när de utför uppdraget. Det adderar ju ytterligare ett moment till det personliga brevet och CV:et. Men det är tid som vi sedan får igen. Rekryteringen är jätteviktigt att det görs ordentlig, att man får en tydlig bild av de som söker och det här har hjälpt mig i den processen.

Har det förekommit någon form av kritik mot att man söker personal på det här sättet?

– En och annan har frågat om vi bara ska ha Snapchat-reportrar nu och inte göra radio längre. Men så är det ju inte. Sedan så jobbar vi ju mycket med sociala medier så det kanske inte var så chockerande att vi sökte nya reportrar på det här sättet, avslutar han.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.