Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så gick det för Björklund

Publicerad: 4 Juli 2016, 08:04
Uppdaterad: 4 Juli 2016, 08:50

ALMEDALEN 2016. Allvarligare tonläge i sociala medier under Liberalernas dag.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenLiberalernaMeltwater

Igår söndagen den 3 juli gick startskottet för Almedalsveckan med Liberalerna och Jan Björklund i fokus.

Analysföretaget Meltwater gör varje år medieanalyser efter varje partiledartal i media och sociala medier.

Förra året kallade sig Liberalerna Folkpartiet och då skrevs det 2474 inlägg i sociala medier. Tolv månader senare har antalet inlägg i sociala medier ökat med 35 procent och uppgår till 3528 inlägg, enligt Meltwaters senaste analys. Twitter är den kanal som likt tidigare år dominerar.

Under 2015 handlade inläggen i sociala medier mest om Björklunds nyodlade skägg, men i år har inläggen i sociala medier ett allvarligare tonläge.

I gårdagens tal var EU och Brexit i fokus.

Tweetsen som har fått mest engagemang är Vänsterledarens Jonas Sjöstedts samt moderaternas Hanis Balifs.

Det som skrivs generellt om Almedalens första dag enligt Meltwaters analys, är att de flesta verkar vara glada för att äntligen vara på plats. Man finner inlägg så som: ”Äntligen på plats” och ”Välkommen”.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.