Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så gick betallösningen för HN och HP

När Hallands Nyheter och Hallandsposten summerar ett år med betallösning på sina sajter ligger resultaten över förväntan.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Januari 2014, 11:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:51

Ämnen i artikeln:

Hallands NyheterHallandsposten

Det var i februari förra året som HN och HP lanserade inloggning på sina sajter. Totalt har tidningarna nu nästan 800 digitala prenumeranter i var – målet var 200 per titel.

Hälften av papperstidningens prenumeranter har aktiverat ett digital abonnemang, samtidigt som intäkten närmat sig 1 miljon kronor per tidning.

– Det har gått över förväntan. När det gäller mindre lokala tidningar finns inte så många exempel att jämföra med, utan när vi satte våra mål så jämförde vi oss med internationella tidningar, säger Marie Erlandsson, privatmarknadschef för Hallandsposten och Hallands Nyheter, till Dagens Media.

– Att vi fått ett sådant bra utfall beror på att redaktionen ställt om sitt arbete så att alla jobbar digitalt – de har gjort ett helt fantastiskt jobb. Och det beror också på vårt unika, lokala innehåll som ingen annan levererar.

Vad är nästa steg?

– Hos Hallandsposten har vi precis lanserat vårt arkiv, med artiklar sedan 80 år tillbaka, digitalt. För Hallands Nyheters del hoppas vi kunna ta fram en förbättrad e-tidning under 2014 med funktioner som offline-läsning, appar och mer interaktivitet.

Utfallet i siffror

 

 

Utfall HN

Utfall HP

Mål

Antalet digitala prenumeranter

770

802

200

Antalet 2-dagars prenumeranter

93

112

300

Befintliga pren som aktiverat ett digitalt konto

48%

51%

50%

 

Totalupplaga

-2,8%

-2,2%

-2%

Årsintäkt digitala och ?2-dagars pren

900 kkr

1 miljon

Bibehållen intäkt

= kompensera papperstappet

Trafiktapp sidvisningar

-4%

-4%

Räknade med -25-40%

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.