Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 21 januari 2014, 11:39
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51
När Hallands Nyheter och Hallandsposten summerar ett år med betallösning på sina sajter ligger resultaten över förväntan.
Det var i februari förra året som HN och HP lanserade inloggning på sina sajter. Totalt har tidningarna nu nästan 800 digitala prenumeranter i var – målet var 200 per titel.
Hälften av papperstidningens prenumeranter har aktiverat ett digital abonnemang, samtidigt som intäkten närmat sig 1 miljon kronor per tidning.
– Det har gått över förväntan. När det gäller mindre lokala tidningar finns inte så många exempel att jämföra med, utan när vi satte våra mål så jämförde vi oss med internationella tidningar, säger Marie Erlandsson, privatmarknadschef för Hallandsposten och Hallands Nyheter, till Dagens Media.
– Att vi fått ett sådant bra utfall beror på att redaktionen ställt om sitt arbete så att alla jobbar digitalt – de har gjort ett helt fantastiskt jobb. Och det beror också på vårt unika, lokala innehåll som ingen annan levererar.
Vad är nästa steg?
– Hos Hallandsposten har vi precis lanserat vårt arkiv, med artiklar sedan 80 år tillbaka, digitalt. För Hallands Nyheters del hoppas vi kunna ta fram en förbättrad e-tidning under 2014 med funktioner som offline-läsning, appar och mer interaktivitet.
Utfall HN
Utfall HP
Mål
Antalet digitala prenumeranter
770
802
200
Antalet 2-dagars prenumeranter
93
112
300
Befintliga pren som aktiverat ett digitalt konto
48%
51%
50%
Totalupplaga
-2,8%
-2,2%
-2%
Årsintäkt digitala och ?2-dagars pren
900 kkr
1 miljon
Bibehållen intäkt
= kompensera papperstappet
Trafiktapp sidvisningar
-4%
-4%
Räknade med -25-40%