Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så går Sveriges content marketing-byråer

Publicerad: 16 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Content marketing var på allas läppar under 2013. Det märks inte i contentbyråernas bokslut. 17 av 27 byråer tappar i omsättning.


Plötsligt snackade alla om content marketing, trots att det rör sig om en marknadsföringsdisciplin som har vuxit sig allt starkare de senaste tio åren.

Men Dagens Medias sammanställning av boksluten från de byråer som är specialiserade på content marketing, eller redaktionell kommunikation, visar att content-trenden inte innebar något större klirr i kassorna.

Av de 27 byråerna i sammanställningen – varav alla utom Mini Media är medlemmar i organisationen Swedish Content Agencies – lyckades endast 10 öka omsättningen i fjol.

För byrågruppen som helhet minskade omsättningen med 2 procent, till 922 miljoner kronor. Det sammanlagda resultatet ökade trots det med 29 procent, till 69 miljoner kronor, och bara två byråer redovisar ett negativt rörelseresultat, vilket kan jämföras med sex byråer året dessförinnan.

Av de tio största byråerna var det bara Åkesson & Curry, Redaktörerna och Spoon som drog in mer pengar 2013 jämfört med 2012.

Spoon ökar med 22 procent och förstärker därmed positionen som den i särklass största contentbyrån i Sverige, med en omsättning på 225 miljoner kronor. Byråintäkten ökade med 25 procent, till 137 miljoner.

”Profileringen som content agency blir allt viktigare och marknaden för content marketing blir allt hetare och starkare. Tillväxten ser ut att fortsätta”, skriver Spoon i årsredovisningen.

En uppstickare som växer snabbt är Klintberg Niléhn, som startades 2012 av Elin af Klintberg, Mårten Niléhn och Egmont Tidskrifter. Byrån drog in 8 miljoner under 2013 och gjorde en vinst på 800 000 kronor.

– Det är klart att vi är nöjda med att vi snabbt etablerade oss och gjorde ett så pass bra resultat. Det här är bara början, i år blir det ett väsentligt bättre resultat och högre omsättning, säger Mårten Niléhn.

De som tappade mest intäkter under 2013 var JG Communications, Roxx Communication Group och Intellecta Corporate.

Intellecta Corporate, som backade 11 procent, till 66 miljoner kronor, beskriver en tuff marknad på vilken byrån har arbetat hårt med försäljning, kostnadskontroll och en omfattande kompetensväxling.

Tolv personer fick lämna företaget, och 13 nya – som kan hantera mer ”komplexa” och ”kvalificerade” uppdrag – anställdes.

”Försäljningsoffensiven i kombination med ett påtagligt förbättrat marknadsläge under hösten gav ett positivt resultat och resulterade i en ökad beläggning under framför allt årets sista kvartal”, skriver Intellecta Corporate, och fortsätter:

”Trots ljusningen på marknaden kan vi konstatera att såväl konkurrensen som prispressen är fortsatt mycket tuff.”

JG Communications, som ägs av finska Nordic Morning, minskade omsättningen med 27 procent till 94,5 miljoner. Men rörelseresultatet förbättrades avsevärt – från -8,9 till 5 miljoner.

Medelantalet anställda krympte från 107 till 75, vilket bidrog till att personalkostnaderna minskade med 44 procent.

– Vi har jobbat med att utveckla vår strategi och förbättrat effektiviteten i organisationen, sade Christian Sahlgren, vd på JG Communication, till Dagens Media tidigare i år.

Han förklarar försäljningstappet 2013 med en ”generell besparingsåtgärd” från en av byråns största kunder. Flera nya kunder har sedan dess tillkommit, där­ibland Telenor och SAS.

– Det ser jättebra ut. Det känns som om vi har byggt en bra grund, så det är uppåt och framåt som gäller.

I Dagens Medias undersökning Marknadschefsbarometern, svarade nio av tio marknadschefer i början av 2014 att de använder sig av content marketing på något sätt.

Men bara 8 procent sade sig anlita en contentbyrå, vilket kan förklara varför contentbyråerna inte lyckas få full utväxling av content marketing-trenden.

– Content marketing har blivit ett buzzword, och byråerna möter konkurrens från helt andra branscher, säger Håkan Lövström, vd för Nordiska Tidningsbolaget och ordförande för Swedish Content Agencies.

Enligt Håkan Lövström ploppar det även upp en rad mindre contentbyråer, som ännu inte är medlemmar i hans organisation.

– Det innebär att branschen växer på ett sätt som inte riktigt syns i de här siffrorna.

Han anser att contentbyråerna klarade sig bättre än många andra byrådiscipliner under 2013, ett år som präglades av oro hos många företag.

– Det har funnits en stor tveksamhet som dels hänger ihop med att konjunkturen har varit osäker, dels med att många har varit osäkra på vilka kanaler man ska satsa på. Det innebär att många håller i pengarna.

Lövström spår ett starkt 2014, och ett ännu starkare 2015.

– Konjunkturen kommer igång ordentligt nu. Samtidigt ifrågasätter många det som händer inom exempelvis tv. Är det värt att lägga 10 miljoner kronor på en kampanj? Där finns vi som ett alternativ.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.