Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så går Mittmedias digitaloffensiv

Publicerad: 29 Oktober 2013, 12:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Mittmedias digitala omställning rullar på enligt plan, säger mediehusets vd Thomas Peterssohn.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dagens Media har i ett antal artiklar berättat om Mittmedias digitala offensiv. I våras meddelade vd:n Thomas Peterssohn att mediehuset skulle förstärkas digitalt både på reporter– och annonssidan.

Beslutet om att 20 digitala journalister skulle anställas kom kort efter att mediehuset sjösatt ett besparingspaket där sammanlagt 150 tjänster skulle bort under en treårsperiod.

Enligt Thomas Peterssohn rullar arbetet med digitaliseringen på enligt plan.

– Det är många delar som ska falla på plats. Anställningarna av Anna Rastner som affärsutvecklingschef och Sofia Mirjamsdotter som ny ledarskribent är ett led i arbetet. Samtidigt pågår anställningarna på reporternivå.

Parallellt pågår arbetet med att färdigställa de nya sajterna som kommer att lanseras under våren.

– Allehanda.se i Ångermanland är först ut efter nyår. Sen fortgår arbetet och beräknas vara avslutat innan sommaren med Gefle Dagblad.

Totalt kommer samtliga av Mittmedias 18 tidningar att få nya sajter med betalmodeller av premiummodell.

– Vi bygger en digital kärnverksamhet för 2020-talet. I det ingår att förbättra våra annonsintäkter och bygga en ny affärsmodell för att ta betalt på nätet.

Enligt Thomas Peterssohn är digitaliseringen nödvändig för Mittmedias framtid.

– Strukturomvandlingen av dagstidningarna fortsätter. Vi tappar i upplaga och måste växla till en långsiktig affärsmodell.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.