Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 4 Maj 2016, 11:47
Uppdaterad: 4 Maj 2016, 11:47
Facebook ökade sina medieintäkter med 65 procent i jämförelse med tidigare år.
Färsk studie från Mediavision avslöjar nyhetkonsumtionen.
En undersökning från Mediavision visar att 49% av svenskar i åldern 15-74 år dagligen konsumerar nyheter på Facebook.
Det gör Facebook till en av de största plattformarna för nyheter, sett till daglig räckvidd.
Den enda konkurrenten är Aftonbladet som når liknande siffror.
Förra året lanserade Facebook tjänsten Instant Articles, som låter mediehus publicera nyheter och artiklar direkt i Facebooks flöde.
– Facebook har allt mer förflyttat sig från att vara ett socialt nätverk till att bli ett mediebolag. Just satsningen på rörlig bild är oerhört intressant. Bolaget har onekligen räckvidden för att kunna ta upp kampen med till exempel Youtube, säger Marie Nilsson, vdi på Medievision, och fortsätter:
– Den stora utmaningen för Facebook är densamma som för alla andra mediebolag, det vill säga – hur ska de tjäna pengar på sitt innehåll digitalt? Detta är en nyckelfråga, inte minst för nyhetsjournalistiken.
Ebba Elfstrand