Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så dominant är Facebook

Publicerad: 4 Maj 2016, 11:47
Uppdaterad: 4 Maj 2016, 11:47

Facebook ökade sina medieintäkter med 65 procent i jämförelse med tidigare år.

Färsk studie från Mediavision avslöjar nyhetkonsumtionen.


Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

En undersökning från Mediavision visar att 49% av svenskar i åldern 15-74 år dagligen konsumerar nyheter på Facebook.

Det gör Facebook till en av de största plattformarna för nyheter, sett till daglig räckvidd.

Den enda konkurrenten är Aftonbladet som når liknande siffror.

Förra året lanserade Facebook tjänsten Instant Articles, som låter mediehus publicera nyheter och artiklar direkt i Facebooks flöde.

­– Facebook har allt mer förflyttat sig från att vara ett socialt nätverk till att bli ett mediebolag. Just satsningen på rörlig bild är oerhört intressant. Bolaget har onekligen räckvidden för att kunna ta upp kampen med till exempel Youtube, säger Marie Nilsson, vdi på Medievision, och fortsätter:

– Den stora utmaningen för Facebook är densamma som för alla andra mediebolag, det vill säga – hur ska de tjäna pengar på sitt innehåll digitalt? Detta är en nyckelfråga, inte minst för nyhetsjournalistiken.

Ebba Elfstrand

Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.