Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Så blir SvD:s nya sajt

Publicerad: 16 Mars 2021, 13:19

Enligt Svenska Dagbladet har den nya sajten en startsida som ”vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara”.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetAnna Careborg

Svenska Dagbladet utgår från läsarnas behov när startsidan nu görs om – och sajten ska fortsätta att utvecklas tillsammans med dem.

– För att leverera på målgruppens krav och behov ser vi att vi behöver tänka helt nytt. Det finns ingen att kopiera. Vi försöker nu skapa en förstasida där våra läsare snabbt får koll på det viktigaste, men också förståelse och nya insikter i de avgörande frågor som vi möter i en ganska komplex värld, säger Anna Careborg, chefredaktör på SvD, i ett pressmeddelande.

Förändringen av sajten är ett led i SvD:s förändringsarbete som inleddes hösten 2018.

LÄS ÄVEN: Svenskans största satsning på tio år – här är planen

Ettan ska nu uppdateras med flera nya element; temalistor ska belysa ett ämne ur flera olika perspektiv, ledarredaktionen tydliggörs, och varje veckodag får ett eget ämnestema. På söndagar blir det exempelvis fokus på ekonomi och karriär och måndagar på träning och hälsa. Dessutom ska det bli lättare för läsarna att hitta SvD:s  material som enbart är tillgängligt för prenumeranter under vinjetten ”Utvalt från SvD”.

Arbetet med att ta fram den nya starsidan har letts av Rickard Tornblad, digital produktchef på SvD.

– Vi skapar nu en förstasida med en början, en mitt och ett slut. Vi ser förstasidan som en produkt med olika delar som alla gör sitt jobb för att skapa en upplevelse som ska svara mot våra läsares behov och som vi hoppas att de kommer att älska, säger han i pressmeddelandet.

Utmärkande för nya ettan, enligt SvD:

En etta som bygger på aktivt redaktörskap. Många läsare är trötta på det stora flödet av nyheter utan tydlig sortering av vad som är viktigast att ha koll på. För en snabbare och bättre nyhetskoll är urvalet av artiklar som lyfts fram hårdare på nya SvD.se. Ambitionen är en sajt som respekterar läsarnas tid, upplevs mer relevant och värd att återvända till.

En nyhetssajt på läsarnas villkor. Vad som publiceras när på dygnet styrs mer utifrån kunskap om läsarnas behov, när de vill och har tid att läsa. SvD:s läsare ska självklart snabbt få koll på de viktigaste nyheterna, men den nya förstasidan bygger inte på ett ständigt flöde av nya artiklar och ämnen som många traditionella nyhetssajter.

En inspirerande mix. Den nya ettan ska svara både mot målgruppens behov av att ha koll på det viktigaste i bruset och senaste nytt men också på deras krav på fördjupningar, flera perspektiv och professionell guidning att lita på. 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.