Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Så blir Bonniers Ipad-lösning News Plus

Bonnier presenterade i dag Ipad-plattformen News Plus som ska användas för 19 titlar i 11 länder. Annonsörerna applåderar. DN på Ipad är redan slutsåld vilket snart också DI är.

Henrik Widell


Publicerad: 24 November 2010, 10:04
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:30

Ämnen i artikeln:

BonnierDagens IndustriPontus SchultzSydsvenskanDagens Nyheter

När det bästa från pappret möter det bästa från nätet ska slutresultatet bli en produkt läsarna är villiga att betala för. Det är den ambitionen Bonnier har arbetet efter när de tagit fram News Plus. 

– Man kan säga att tekniken nu har kommit ifatt de redaktionella ambitionerna. Med Ipad får vi en produkt som är visuell, ständigt uppdaterad men samtidigt har papperstidningen analyser och fördjupning, säger Pontus Schultz, affärsutvecklare på Bonnier.

DN:s Ipad-app ligger för godkännande hos Apple och Bonnier räknar med att kunna släppa den i nästa vecka. Sydsvenskan ska rullas ut i början av december och DI i slutet av samma månad.

Under arbetet med News Plus har Bonnier genomfört fler än 300 djupintervjuer med prenumeranter och bilden som framträdde var att läsarna tröttnat på internetbruset där snabba puckar vinner över fördjupning. Läsarna sa också att de inte hade något intresse av att säga upp sin pappersprenumeration till förmån för Ipad, men att de var villiga att betala mellan 50 till 70 procent av prenumerationspriset för att få sin tidning på läsplatta.

Månadspriset för en prenumeration på DN blir 99 kronor för prenumeranter och 199 för icke prenumeranter. Motsvarande summor för Sydsvenskan ligger på 119 kronor och 229 kronor. Priserna för DI är ännu inte klara.

Annonsörerna är uppenbarligen också nyfikna på Ipad. Pontus Schultz berättar att DN redan är slutsåld och att DI också är på god väg att sälja ut allt sitt reklamutrymme.

– Våra undersökningar visar att det finns en förväntan från läsarna att det ska finnas annonser men inte nätets klick-och-blink-annonser utan mer annonser som man förknippar med dagspress. 

Det är en stor apparat som har startats – alla pratar Ipad men vad händer om konsumenterna ger Ipad kalla handen?

– Ipad beräknas sälja 16 miljoner exemplar redan under sitt första år, ingen annan konsumentprodukt har sålt snabbare, inga spelkonsoler eller något annat, så det verkar finnas ett behov. Sedan bryr vi oss egentligen inte om vi publicera på Ipad eller någon annan läsplatta, det viktiga är att tekniken har kommit ikapp de redaktionella ambitionerna.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.