Så bemöter Buzzfeed Facebooks nya algoritm

Efter Facebooks flödesförändringar: nyhetssajten lockar läsare till sin app med ”göra-slut-annons”.

Buzzfeed träder till verket, efter Facebooks besked förra veckan om de planerade förändringar som sociala medier-jätten planerar. Facebooks algoritm-omskruvning innebär en minskning av inlägg från bland annat publicister i användarnas flöden.

Buzzfeed som i dagsläget får en stor del av sin trafik från Facebook, publicerade den 12 januari annonser på sociala medier-plattformen, med syfte att locka över intresserade till sin app istället, berättar AdAge.

Med en något sympatisökande annons, där nyhetssajten skriver att Facebook har gjort slut, försäkrar Buzzfeed att de håller sina läsare om ryggen när Facebook plockar bort deras nyheter från användarnas flöden. Copyn avslutas med att hänvisa till en länk där man kan ladda ner nyhetssajtens app.  

”Intresset för nyheter är större än någonsin och vi vill försäkra våra lojala – och blivande – läsare om att de här förändringarna inte kommer att påverka vår förmåga att nå och leverera till dem” skriver Buzzfeed i ett mejl till Adage.  

Många publicister reagerade på Facebooks ändringar med oro, då många gjort sig beroende av sociala medier-plattformen, skriver Adage.

– Den nya verkligheten för publicister är densamma som varumärken behövt vänja sig vid. Det vill säga, en verklighet där det blir svårt för publicister att ta sig in i användares nyhetsflöden med organiska inlägg, säger Iprospects sociala medier-chef Brittany Richters till sajten.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-01-15 14.35Uppdaterad 2018-01-15 15.43

Ämnen i artikeln: