Ryska trollfabriker köpte annonser på Google

2017-10-10 09:08  
Google upptäckte den ryska närvaron på plattformen genom att undersöka data från Twitter, enligt tidningens källor.

Google har för första gången funnit bevis för att ryska trollfabriker köpte annonser på plattformen under det amerikanska presidentvalet. Det skriver The Washington Post.

Dagens Media har tidigare rapporterat om att den amerikanska kongressen utreder hur mycket påverkan Facebookannonser – skapade av ryska trollfabriker – hade under det amerikanska valet 2016.

Den första november är chefer från både Facebook och Twitter kallade till kongressen för att delta i ett offentligt förhör i saken. Syftet med förhöret är att vidare utreda på vilket sätt Ryssland använde digitala verktyg och plattformar för att påverka valutgången.

Nu har även Google, som står för den största delen av den globala online-annonseringen, för första gången funnit bevis för att ryska aktörer köpt annonser på plattformen.

Enligt anonyma källor till The Washington Post ska ryska trollfabriker ha spenderat "tiotusentals dollar" på annonser med syfte att sprida desinformation under presidentvalet. Flera av Googles produkter ska ha använts, bland annat Yotube och Gmail.

Bolaget upptäckte den ryska närvaron på plattformen genom att undersöka data från Twitter, enligt tidningens källor.

Twitter erbjuder utomstående möjlighet att få tillgång till en liten mängd historiska tweets gratis, men mot betalning kan utvecklare få åtkomst till hela databasen från år 2006 och framåt.

Genom datan lyckades Google länka ryska Twitter-konton till konton som använt Googles tjänster för att köpa annonser.

Enligt Washington Posts källor befinner sig Googles undersökning fortfarande i ett tidigt skede. Hur många ryska annonser det handlar om – och hur många gånger de blivit klickade – är ännu oklart.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt