Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Ryska trollfabriker köpte annonser på Google

Google har för första gången funnit bevis för att ryska trollfabriker köpte annonser på plattformen under det amerikanska presidentvalet. Det skriver The Washington Post.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Oktober 2017, 07:08
Uppdaterad: 10 Oktober 2017, 07:27

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebookTwitter

Google upptäckte den ryska närvaron på plattformen genom att undersöka data från Twitter, enligt tidningens källor.

Dagens Media har tidigare rapporterat om att den amerikanska kongressen utreder hur mycket påverkan Facebookannonser – skapade av ryska trollfabriker – hade under det amerikanska valet 2016.

Den första november är chefer från både Facebook och Twitter kallade till kongressen för att delta i ett offentligt förhör i saken. Syftet med förhöret är att vidare utreda på vilket sätt Ryssland använde digitala verktyg och plattformar för att påverka valutgången.

Nu har även Google, som står för den största delen av den globala online-annonseringen, för första gången funnit bevis för att ryska aktörer köpt annonser på plattformen.

Enligt anonyma källor till The Washington Post ska ryska trollfabriker ha spenderat "tiotusentals dollar" på annonser med syfte att sprida desinformation under presidentvalet. Flera av Googles produkter ska ha använts, bland annat Yotube och Gmail.

Bolaget upptäckte den ryska närvaron på plattformen genom att undersöka data från Twitter, enligt tidningens källor.

Twitter erbjuder utomstående möjlighet att få tillgång till en liten mängd historiska tweets gratis, men mot betalning kan utvecklare få åtkomst till hela databasen från år 2006 och framåt.

Genom datan lyckades Google länka ryska Twitter-konton till konton som använt Googles tjänster för att köpa annonser.

Enligt Washington Posts källor befinner sig Googles undersökning fortfarande i ett tidigt skede. Hur många ryska annonser det handlar om – och hur många gånger de blivit klickade – är ännu oklart.

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebookTwitter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.