Digitalt presenteras av:

Rysk media köpte Twitterannonser för miljoner

Under en utfrågning med amerikanska senatens underrättelsekommitté framkom nya uppgifter om Rysslands eventuella inblandning i det amerikanska presidentvalet.

Som Dagens Media skrev om igår har såväl Twitter som Facebook och Google kallats till utfrågningar hos den amerikanska senaten. Det i syfte att utreda i vilket utsträckning Ryssland kan ha försökt påverka utgången i det amerikanska presidentvalet förra året.

Under torsdagen besökte Twitter underrättelsekommittén. Vid mötet uppgav Twitter att bolaget stängt ned över 200 ryska konton som på ett eller annat sätt har kunnat knytas till samma ryska aktörer som publicerat tusentals politiska annonser på Facebook. Det rapporterar Washington Post.

Twitter har också kunnat se att tre konton från nyhetssajten Russia Today – med kopplingar till ryska regeringen – lagt motsvarande drygt 2 miljoner kronor på att marknadsföra inlägg på plattformen under 2016. Målet med annonserna kan ha varit att försöka påverka den politiska opinionen i USA, skriver nyhetsbyrån AFP.

Samtidigt som Twitter uppger att företaget gör allt för att samarbeta med amerikanska myndigheter i frågan, ifrågasätter representanter från senaten om Twitter gjort tillräckligt för att stoppa den ryska propagandan.

Kommitténs vice ordförande, demokraten Mark R. Warner, säger till Washington Post att mötet med Twitter var en "djup besvikelse" och att företaget visat på en "enorm oförståelse" för allvaret i situationen.

Twitter har än så länge inte kommenterat kritiken från senaten, enligt New York Times.

Publicerad 2017-09-29 06.20Uppdaterad 2017-09-29 06.32

Dela artikeln: