Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

RTB ger nya spelregler

Publicerad: 18 mars 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:38

Något lägre pris, mer effektivt för mediebyråerna och en förändrad roll för mediernas trafficavdelningar. Det är några av konsekvenserna när RTB och automatiserad handel får allt större fotfäste på den svenska marknaden.


Som Dagens Media tidigare har berättat växer RTB och automatiserad handel kraftigt i Sverige. De större mediehusen har genomfört tester, samtidigt som mediebyråerna anställer allt fler med digital kompetens.

För mediebyråerna innebär det nya sättet att köpa utrymme på framför allt en effektivisering, berättar Carats digitalchef Kristina Juhlin.

– För oss är det bara positivt, vi får ännu bättre kontroll och tidseffektiviserar vår vardag. Istället kan vi lägga mer tid på mer kvalificerade köp.

Dessutom upplever hon att det nya köpförfarandet generellt sett har lett till något lägre priser när det gäller RTB.

– Det RTB gör bäst är att driva utbudsmarknadsföring på ett kostnadseffektivt sätt.

Ännu går en ganska liten del av medieköpen via handel på börser. Det gör det svårt att sia om konsekvenserna på sikt, enligt IAB Sveriges vd Charlott­e Thür.

– Vi hoppas att det för med sig en effektivisering vad gäller bokningar. Dessutom kan jag tänka mig att traffic-avdelningarna kan få en lite annorlunda roll och att man kan kapa lite i administrationen.

Även Expressens annonsdirektör Alexander Lydecker ser framför sig att traffic får en annan roll jämfört med i dag.

– Jag tror att försäljning och traffic kommer att flyta ihop mer. Alla behöver vara mer datainriktade för att verkligen kunna förstå kundens affär.

Varken Alexander Lydecker eller Dagens Nyheters annonsdirektör Dan Morén tror på ett minskat antal säljare.

– Det finns fortfarande ett värde i att ha en dialog med kunderna, säger Dan Morén.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News