Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Rörligt ger digitala annonser en boost

Publicerad: 14 oktober 2021, 06:22

Foto: gorodenkoff

Digital annonsering med rörligt material kan öka interaktionen med 85 procent, visar en analys från Bannerflow.


Ämnen i artikeln:

Bannerflow

Fler tar del av digital reklam via mobil än desktop, och videoannonsering och feeds bidrar till ökad interaktion. Det visar kunddata från Bannerflow, som analyserat digitala annonsbeteenden av 80 miljarder årliga impressions.

– Vi ser en intressant utvecklingen inom flera av de områden som påverkar utfall och ROI för display advertising. Vi ser fortsatt hur viktig roll video spelar när det kommer till att generera CTR, och vi ser hur outnyttjad potentialen för feeds är, eftersom det inte är någon direkt ökning i användande trots att annonser med feeds ger så pass mycket bättre utfall, säger Antonia Lindmark, head of insights på Bannerflow, i ett pressmeddelande.

Annonsering med rörligt material kan öka interaktionen (click-throughs) med 85 procent, visar analysen. Särskilt inom underhållning, igaming och finans identifierades positiva effekter vid användande av video. 

Att också visa rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle, via data feeds, visade sig särskilt gynnsamt för finanssektorn, där annonser med data feeds genererade 29,3 procent bättre CTR jämfört med annonser utan.

60 procent av all digital annonsering skedde 2020 via smartphones. Under årets första två kvartal ökade det något, till 61 procent, enligt Bannerflow.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bannerflow

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.