Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Digitalt presenteras av:

Röda siffror för United Screens

Foto: Samir Soudah

Bolagets förlust är större än väntat – men omsättningen ökar.


Publicerad 2018-08-10 04:54

Ämnen i artikeln:

United Screens

Dela artikeln:

United Screens omsatte förra året 107 miljoner kronor, vilket är en betydande ökning jämfört med 2016, då summan landade på 79 miljoner kronor.

Bolagets förlust rusar procentuellt sätt med ännu högre hastighet, och har ökat från två miljoner kronor 2016, till 13 miljoner kronor förra året, rapporterar Breakit.

Enligt grundare Malte Andreasson har den ökade förlusten delvis bokföringstekniska skäl, och har att göra med att United Screens i januari köptes av Bertelsmann-ägda RTL Group för 120 miljoner kronor. Med de nya ägarna kom nya bokföringsdirektiv.

Hade United Screens bokfört på samma vis som tidigare så hade förlusten landat på fem till sex miljoner. Det är åtminstone en del av förklaringen, menar grundaren.

– Vi är också ett tillväxtbolag och vi har lagt stora kostnader på att bygga upp vår organisation. Vi anställer fler och gör fler avancerade projekt, säger han.

Mellan 2016 och 2017 steg även bolagets produktionskostnader från 52 miljoner til 83 miljoner kronor.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.