Digitalt presenteras av:

Röda siffror för United Screens

Bolagets förlust är större än väntat – men omsättningen ökar.

United Screens omsatte förra året 107 miljoner kronor, vilket är en betydande ökning jämfört med 2016, då summan landade på 79 miljoner kronor.

Bolagets förlust rusar procentuellt sätt med ännu högre hastighet, och har ökat från två miljoner kronor 2016, till 13 miljoner kronor förra året, rapporterar Breakit.

Enligt grundare Malte Andreasson har den ökade förlusten delvis bokföringstekniska skäl, och har att göra med att United Screens i januari köptes av Bertelsmann-ägda RTL Group för 120 miljoner kronor. Med de nya ägarna kom nya bokföringsdirektiv.

Hade United Screens bokfört på samma vis som tidigare så hade förlusten landat på fem till sex miljoner. Det är åtminstone en del av förklaringen, menar grundaren.

– Vi är också ett tillväxtbolag och vi har lagt stora kostnader på att bygga upp vår organisation. Vi anställer fler och gör fler avancerade projekt, säger han.

Mellan 2016 och 2017 steg även bolagets produktionskostnader från 52 miljoner til 83 miljoner kronor.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-08-10 04.54Uppdaterad 2018-08-10 06.50

Ämnen i artikeln: