Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Robert Laul sågar delningshetsen i mediebranschen

Publicerad: 22 Oktober 2013, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Aftonbladetprofilen Robert Laul sågar mediehusens klick- och delningshets.


Ämnen i artikeln:

SportbladetAftonbladet

Det är på sin blogg som Aftonbladets Robert Laul i dag uttrycker sin oro inför utvecklingen.

Bland annat riktar han kritik mot mediehusens chefer som han tycker är för enkelspåriga i sin affärsmodell.

– Det finns en konflikt mellan oss på golvet och de med piskan. Men jag vill inte skylla på någon här. De ovanifrån har ju lönsamhetskrav och att det ska gå runt att tänka på. Jag förstår deras dilemma, men jag måste lyfta frågan när jag upplever den kraftiga slagsida på snabbhet som råder just nu, säger Robert Laul till Dagens Media.

I sitt blogginlägg ger han ett exempel på hur en konversation mellan honom och en chef kan se ut:

"När kan du lämna i kväll?"

– Ju tidigare, desto sämre.

"Men fler som läser!?"

– Fler som klagar och tycker det är dåligt.

Desto fler kommentarer!"

Vad som ligger bakom utvecklingen hyser fotbollsbloggaren inga tvivel om.

– Dykande intäkter från papper och en osäkerhet inför det nya medielandskapet. Det blir en naturlig väg att förlita sig på det mätbara då blir delningsstatistik och klick det lättaste att hänvisa till, säger Robert Laul till Dagens Media.

Tidigare, menar Robert Laul, var det journalistiska grundregler som styrde vad som blev en nyhet. Det skulle vara nytt, tidigare ej omskrivet och baserat på röster från olika håll. Nu är grunden hur det klickas och delas.

– Det är sådant som nu bedöms ovanifrån, säger han.

Är det ett problem?

– Det är det jag resonerar kring i mitt inlägg. Jag använder min artikel om Idol-Kevin som exempel, vilken är en journalistisk undermålig produkt, men den blev extremt delad och som marknadsfördes rätt  på sidan för att generera klick.

Men är det inte bara ett tillskott av en ny sorts artiklar, något som kompletterar den fördjupande och analyserande journalistiken – att det sker en växelverkan?

– Det tror jag absolut. Men när det inte längre tillåts att vara eftertänksam, när en analys ska vara inlämnad på slutsignalen och att snabbheten är det enda som premieras och den andra biten trycks bort, det är dit vi är på väg, då blir det skevt, säger Robert Laul och fortsätter:

– Allt går ju i vågor, men nu är det väldigt kraftig dominans på det snabba, och det är ju något som skär genom hela mediebranschen.

Ironisk nog är Lauls mediekritiska blogginlägg också väldigt delat, läst och klickat på. Något han tror beror på att frågan är en het potatis i branschen, som många journalister och medieverksamma känner igen sig i och i sin tur har länkat vidare till.

Konflikten mellan journalisterna och mediecheferna är dock inget som Robert Laul vill lyfta fram. Vem som bär skulden till den enligt honom, oroväckande utvecklingen, vill han inte tillskriva någon specifik.

– Det är lika mycket en debatt mellan oss och läsarna som mellan oss och cheferna

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

SportbladetAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.